Jak dál?
Plzeňák
Dobrý den, chtěl bych se zeptat na postup, co dělat v případě, když rodič zjistí, že jeho 16-letá dcera opakovaně užívá drogu(ona to i přiznala). Stalo se tak 3x během 6 dní a byl to pervitin aplikovaný inj.stříkačkou. Mělo by dojít k informování POLICIE, školy, ostatních institucí a jakým způsobem? Kdo stanovuje postup léčby a další kroky a opatření? Nebo je to pouze na rozhodnutí rodiče i v případě, že se jedná o nezletilce? Existuje odborná pomoc a kde ji v regionu plzenském hledat? Díky moc za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že jste ve složité situaci. Myslím, že v tuto chvíli je především důležité se o situaci poradit s někým z odborníků. Jistě není v takovém případě Vaší povinností (a ani bych to nepovažovala za adekvátní vzhledem k situaci a věku dcery) informovat ani policie, ani školu ani jiné istituce. To by se dalo učinit v případě, že se dcera dopouští ve spojistosti s drogami nějaké závažné trestné činnosti, odejde na delší dobu z domova nebo dlouhodobě nedochází do školy... Takže s tím se zatěžovat nemusíte. V tuto chvíli je to pouze na Vašem rozhodnutí. Myslím, že pokud šlo o tři užití drogy, takže není nutné ihned uvažovat o léčbě, protože o závislost na droze se zcela jistě nejedná. Pravděpodobně šlo pouze o experiment, se kterým se teď rodina včetně dcery musí vyrovnat. Teď to chce chladnou hlavu a nedělat neuvážené kroky, kterých by člověk pak litoval. Proto si myslím, že nejlepší v tomto případě je obrátit se na odborníky, kteří mají s drogovou problematikou zkušenost a zvážit další postup ve spolupráci s nimi. Důležité také je, jaký k tomu má postoj Vaše dcera, zda Vám vysvětlila, jak se k droze dostala a co s tím má v úmyslu dělat dál. Ideální by bylo jít na konzultaci společně s ní. Pokud by se tomu bránila, vydejte se tam aspoň Vy. Získáte potřebné informace a podporu. Mohu Vám v Plzeni poskytnout tento kontakt, kam je možné se obrátit: Kontaktní centrum Centrum protidrogové prevence,o.p.s. Havířská 11, Plzeň, 301 00 telefon: 377421374 Mgr. Kamila Vodičková http://www.kcentrum.cz Jedná se o kontaktní centrum pro lidi, kteří užívají drogy, ale v rámci programu poskytují poradenství také rodinným příslušníkům lidí, kteří mají nějaké potíže s drogami. Takže se nemáte čeho obávat - jsou na řešení podobných situací zvyklí. Držím palce.