snehurka
dobrý den. nevím, jak začít. potřebovala bych od Vás radu. mám sestru, která je o rok mladší jako já. je usměvavá, milá a hodná. tedy bývala. ted se mi mění před očima a já ji vůbec nepoznávám. stratila přítele, všechny své nejbližší kamarády a zájem o všechny své koníčky. uzavřela se do sebe a ani se mnou nechtěla probírat své starosti a nijak komunikovat. všechno nasvědčovalo tomu, že v něčem lítá, ale nedokázala jsem si to připustit. kouřila často trávu a jednou se mi prořekla, že měla i hašiš. v posledních dnech jsem jen slyšela, že ji známí viděli opilou, ale když jsem ji jednou náhodně potkala, věděla jsem, že v tom alkohol není. pokoušela jsem se s ní o tom bavit, ale bez uspěchu. našla jsem u ní filmovku, ve které měla nejpravděpodobněji zbytky opia. už zacala i do práce chodit pod vlivem drog. zůžené zorničky, nepřítomnost, nezájem, ospalost, ... nevím, jak jí mám pomoci, protože mi je jasné, že ji k ničemu nedonutím, pokud nebude chtít ona sama. ale jak? chtěla jsem se ještě zeptat, po jak dlouhé době se stává člověk na opiátech závislý a jestli jí dokážu pomoci sama bez lékařů. nevím, v jakých dávkách a jak často opium bere. ani nevím, jak dlouho. jsou to tak tři měsíce, co jsem zpozorovala její neobvyklé chování. málo jí, pořád se leká, věcně spí nebo polehává, neustále ji bolí žaludek, na těle má modřiny, řezné rány i opálená místa. vždycky si najde výmluvu nebo neví. potrebuji ji pomoct. prosííím, poradte mi!!! moc Vám děkuji za odpověd

Odpověděl: Jakub Minařík
Hm. To nevypadá moc dobře. Co se takhle zajít někam poradit, co s tím dělat? Jeví se mi to jako nejrozumější varianta. Navíc se mi z vašeho popisu zdá, že sestra má i jiné problémy, než jen braní drog. Možná. Kdyby sestru viděl psychiatr, tak by to taky mohlo pomoci. Jestli sestra užívá pravidelně opium, tak by se 1. příznaky odvykacího stavu mohli již objevit. Ale na rozvoj nějaké obstojnější závislosti je opiová sezona málo. Kdybyste potřebovala kontakt, ozvěte se.