Rodina
Mac
Dobrý den! Asi vlastní vinou jsem se dostal do složité situace. Mám druhou partnerku a dohromady máme čtyři děti. V současné době je na protialkoholní léčbě. Je to skvělá matka a dokáže vytvořit nádherné rodinné prostředí. A já mám strach. Nedovedu si představit, že by se naše "nová" rodina rozpadla, jsem přesvědčen, že fungovala, děti se mají moc rády, rodiče taky, alespoň před léčbou. Jen z partnerky teď cítím chlad. Příliš mi nevolá, nepíše a účet za mobil má přitom hrůzostrašný. Řekl bych, že v léčebně opravdu ráda odpočívá od práce i od rodiny a s "kolegyněmi" si velmi dobře rozumí. Mám dvě zaměstnání a ona měla opravdu mnoho úkolů a málo času na sebe. Chci udělat vše proto, aby jsme znovu fungovali (opustím jedno zaměstnání, nachystám suchý dům, ...), jen se bojím jedné věci: nevrátí se z léčebny někdo jiný, někdo chladný, sobecký, neustále používající lež jako přirozenou formu komunikace? Nastudoval jsem mnoho knih, ovšem nenašel jsem žádnou zabývající se partnerem alkoholika resp. jeho rodinou a přístupem k matce (manželce) alkoholičce. Podle jejího názoru v podstatě za její pití můžu já, já organizoval rodinný čas (podle mne uživit čtyři děti chce dost peněz a ty jsem se snažil zajistit), já byl dominantní a ona submisivní. Řekl bych, že si vyčítám daleko více věcí než ona sobě. Děkuji mnohokráte.

Odpověděl:
Dobrý den, situace, kdy je člen rodiny na protialkoholní léčbě je zátěží pro celou rodinu. Vaše obavy, jak to bude po "tom", jsou naprosto přirozené a je dobře, že chcete partnerce pomoci. Ve většině typech léčby je možné, aby se partner léčeného na léčbě také nějak účastnil, např. v podobě společného sezení partnerů s terapeutem apod. Zkuste léčebnu (terapeuta, partnerku) kontaktovat a zjistit, zda je to možné a vhodné. Tématem takového sezení může být např. to, co by se mělo doma změnit, aby partnerka neměla pocit, že za její pití můžete vy, nebo vaše obavy, že se vrátí z léčby někdo jiný. Vaše partnerka bude určitě po návratu vaši podporu potřebovat, ale nezapomínejte na to, že tahle situace je náročná i pro vás a že máte na podporu také nárok. V případě potřeby o tom můžete mluvit s personálem léčebny, kde je vaše partnerka, nebo se obrátit na nás, poradíme vám kontakt na zařízení, kde poskytují poradenství a podporu blízkým závislých. Přeji vám hodně sil.