drogově závislá sestra
beruška
Dobrý den. Mám problém se svojí sestrou, která je již, s přestávkami, 10 let drogově závislá. Podstoupila 2 soudem nařizené ústavní lečení-bezvýsledně. Bere pervitin. Nechce s tím přestat,líbí se jí to, má nemoci spojené s užíváním drog. Moje matka to všechno prožívá s ní a ničí ji to, není na tom psychicky dobře, ale není schopna se on sestry odprostit a nechápe, že sestra ji stahuje sebou. Četly jsme všechny články, ale nemá to konce. Už se to táhne moc dlouho a má matka je psychicky na dně. Sestra vždy přide pro peníze, pro jídlo, umýt se prostě jak na hotel. Byly tam i krádeže peněz, šperků, kreditních karet, ale moje maminka nedokáže tomu udělat přítrž. Protože, jak říká, je to moje dítě a já nedopustím, aby ležela někde v parku špinavá a zfetovaná. Já chápu, že my matky máme mateřskou lásku, ale já jí nedokáži pomoci, jak se s tím vyrovnat nebo smířit. Sestra je spokojená a když, ale nedostane, pro co si přišla dělá ostudu, spostě nadává a bylo tam i fyzické napadení. Děkuji za radu pro mou maminku a doufám, že alespoň trochu dá na váš nestranný názor.

Odpověděl:
Dobrý den, to co opisujete, vypadá jako hodně složitá situace. Z dotazu jsem pochopil, že Vám v této chvíli jde více o pomoc a podporu pro Vaši maminku. Pokud se sestře užívání drog líbí a nechce s tím přestat, moc s tím nenaděláme. S čím bychom mohli něco udělat je změnit přístup rodiny k jejímu braní. Mateřská láska je absolutně v pořádku, nicméně se tento přístup v případě drogově závislých dětí moc neosvěčil. Právě naopak: dítěti taková situace plně vyhovuje, může dále pokojně fetovat a "vysávat" celou rodinu. V případě drogově závislých dětí se doporučuje rodičům praktikovat tzv. "tvrdou lásku", co znamená asi to, že rodiče začnou postupně stanovovat pro dítě pevná pravidla (můžou se týkat dostupnosti jídla, praní prádla, úklidu...) Pokud jste z Prahy, určitě bych Vám doporučil navštívit s maminkou Poradnu pro rodiče (Školská 30, Praha 1; tel. 739 268 527; 284 825 515) nebo Denní stacionář na Praze 7 (tel. 220 803 130), kde pracují profesionálové právě v oblasti pomoci rodičům drogově závislých dětí. Držím Vám palce.