tramal
Mirka
Dobrý den,mám 19 letého švagra,který asi je závislý na tramalu.Nechce to připustit,ale všude má prázdné lahvičky,má třes rukou, zhubnul, nejí,potřebuje pořád peníze,nechodí do školy a nikdo neví co s ním má dělat.Zdá se že i sem tam zmizí doma nějaké peníze.Došlo to tak daleko, že měl už po třetí epileptický záchvat,prášky nechce brát a k doktorům nedojde.Poraď te prosím co s ním.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, tramal je vysoce návykový opiát. Závislost na něm je tedy poměrně snadná. Otázkou je, jestli pokud mizí i peníze, je v tom jen tramal? Dokud ale nechce s problémem nic dělat, je těžké ho k něčemu donutit. Nedobrovolná hospitalizace je možná pouze pokud člověk ohrožuje na zdraví či životě sebe nebo někoho jiného. Svým způsobem by asi silný epileptický záchvat toto kritérium splňoval, ale to je na posouzení lékaře. Myslím, že jediné, co se dá zatím dělat, je nepodporovat jeho závislost tím, že mu budete povolovat ovládat celou rodinu...pokud nechodí do školy, ať jde tedy do práce a vydělává si na své žití sám + měl by přispívat tím pádem i do společné domácnosti. Rozhodně by se mu nemělo trpět, pokud vezme nějaké peníze. Neměly by brát velké ohledy na jeho stav, pokud ho nechce sám změnit. Tím, že budete dělat z takového člověka nemocného a nemohoucího, mu rozhodně nepomůžete. Je potřeba mu dát jasná pravidla vzájemného soužití. A samozřejmě v první řadě je třeba se s ním o celé věci otevřeně bavit - co ho trápí, že má potřebu měnit si vědomí opiáty, co se s ním děje, co mu lék dává a co bere...?