Heroin
Dobrý den. Chtěl bych se prosím Vás zeptat, jakto, že heroin má 2x-3x větší analgetické účinky než morfium, když je psáno ve vaší drogové poradně, že dvě acetylové skupiny u heroinu způsobí jen to, že se rychleji dostane přes hematoencefalickou bariéru, kde jsou potom acetylové skupiny odštěpeny a vlastní účinek zprostředkuje morfium. Že tento rychlý průnik vlatně způsobuje jen "nájezd"? Byl bych moc rád, kdyby jste mi to vysvětlili. Také jsem četl, že heroin má jinou dobu účinku než morfium? Jakto? Když vlastně účinkuje poté ono? Jak se doba intoxikace může lišit? Děkuji Vám moc.

Odpověděl:
Dobrý den, nejprve k první části vašeho dotazu: analgetika jsou léčiva která v malých dávkách snižují nebo potlačují vnímání bolesti, aniž výrazněji mění ostatní funkce centrálního nervového systému. Mezi analgetickým účinkem a chemickou strukturou existuje přímá souvislost, účinek se zvyšuje etherifikací nebo esterifikací jedné alkoholové skupiny v molekule morfinu, oxidace alkoholové skupiny zesiluje analgetický účinek 4 až 5krát.U heroinu (diacetylmorfin) se zvýšením účinku se současně zvyšuje i toxicita a sklon k návykovosti. Co se týče snadnosti průniku přes hematoencefalickou bariéru je pravda, že díky přítomnosti dvou acetylových skupin, které zvyšují lipofilitu (tj. rozpustnost v tucích a tudíž průnik do mozku), heroin proniká rychleji a tento průnik způsobuje rychlejší "nájezd". Doba účinku heroinu je 3-6 hodin, závisí na způsobu aplikace (i.v. užití, inhalace, kouření, šňupání) a na mnoha dalších vlivech. Morfin, neboli morfium má dobu působení omezenou také na 3-6 hodin, v závislosti na způsobu užití(kouření, i.v. apliklace) aj. Pokud budete mít nějaké další otázky,můžu podat podrobnější vysvětlení.Jinak bych vám doporučila odbornou literaturu, například farmaceutickou chemii, případně skripta farmakologie.