Ketamin
Lena
Poprvé jsem si koupila ketamin a poprvé se ho take chystám užít. Proto bych se chtěla zeptat, jestli je třeba dávat si na něco pozor, jak dlouho účinkuje, můžu se předávkovat a jaké stavy navozuje?

Odpověděl: Jakub Minařík
Tak, snažil jsem se vám vybrat nějaké údaje z lékařské databáze. Snad to bude srozumitelné. Jen obecně - předávkování možné je, závislost také. Ketamin je celkové anestetikum, tedy látka, která se používá při operacích aby pacient klidně spal a nechal se operovat. Dávkování pro vaše účely je nejpravděpodobnější dávka asi 1 mg/kg, která působící lehkou konfúzi, vědomí však zůstává zachováno. Kontraindikace užití jsou: Přecitlivělost na ketamin, mozková cévní příhoda v anamnéze, nitrolební hypertenze, glaukom, vysoký tlak a onemocnění srdce, preeklampsie a eklampsie. Pečlivé je třeba zvážit užití při následujících stavech: epilepsie, psychotická onemocnění, chronický alkoholismus, akutní opilost. Interakce s jinými látkami: Tlumivé látky účinek ketaminu prodlužují. Současné podání droperidolu a benzodiazepinů snižuje výskyt halucinací a riziko psychomotorického neklidu. Antidepresiva a léky vyvolávající depresi CNS mohou při současném použití s ketaminem zvýšit riziko hypotenze nebo vyvolat depresi dýchání. U pacientů léčených hormony štítné žlázy je zvýšené riziko hypertenze a tachykardie. Těhotenství a kojení: Bezpečné použití během těhotenství, porodu a kojení není potvrzeno, nedoporučuje se. Ketamin může nepříznivě ovlivnit činnost vyžadující zvýšenou pozornost, motorickou koordinaci a rychlé rozhodování (např. řízení motorových vozidel, ovládání strojů, práce ve výškách apod.), nedoporučuje se vykonávat činnost vyžadující zvýšenou pozornost do 24 hodin i více (v závislosti na dávce) po aplikaci. Po tuto dobu je rovněž nevhodné požití alkoholu anebo užívání léků. Nežádoucí účinky Vyskytují se zejména při rychlé aplikaci vyšších dávek. Jedná se o srdeční obtíže a obtíže s krevním tlakem. Při nástupu anestezie bývá vyznačen nystagmus, oči mohou zůstat otevřeny, objeví se drobné trhavé pohyby. Probouzení z anestezie bývá doprovázeno živými barevnými sny (ztráta integrity těla), které vyvolávají anxiozitu. Po opakovaných častých podáních byla ojediněle u dětí předtím zcela zdravých zjištěna i po delší době epiloptogenní aktivita v EEG. Předávkování Při útlumu dýchání vlivem předávkování je nutná prohlubovaná plicní ventilace až do nástupu dostatečného spontánního dýchání.