alkohol
Lenka
Dobrý den, píši, protože si celá naše rodina neví rady s mojí o jeden rok mladší sestrou. Mě je 32. Mám dvě děti a celkem normální život. Vyrůstali jsme v normální rodine bez hádek, alkoholu a kouření. Rodiče se nám plně věnovali. Přesto moje sestra podlehla alkoholu a to i přesto, že má rok starou holčičku. Potíže s ní a alkoholem vypukli již před deseti lety. Vzhledem k velmi nízké porodní váze malé předpokládám, že pila i v těhotenství. Velice rádi bychom sestře pomohli, ale bohužel nemá dostatek pevné vůle, aby vůbec chtěla přestat. V současné době je týden v léčebné v Bohnicích, ale proti své vůli a to je ten problém. I když sama nejsem a nikdy jsem nebyla závislá asi nejsem schopna pochopit, co se vní děje. Bohužel před hospitalizací byla týden opilá a pouze spala a o dítě se nestarala, proto ji policie odvezla do Bohnic. Nemůže být sama bez dozoru a natož ji nemůže být svěřena dcera. Chci se zeptat, zda má léčba vůbec cenz, když ona sama tomu nevěří??? A zda nemáte kontakt na odvykací centra, kde se léčí tzv. alternativní formou tzn. třeba péčí o dom. zvířata, manuální prácí atd.???Děkuji Lenka

Odpověděl:
Dobrý den, vaše sestra patrně opravdu potřebuje pomoc, dokud si to ovšem sama neuvědomí, nemůžete toho navzdory vaší dobré vůli mnoho udělat. Pro to, aby zvládla abstinovat nebo absolvovala úspěšně léčbu, je nutné aby chtěla především ona sama. Zkušejte s ní o její situaci mluvit, přesvědčit jí, že je možné ji zlepšit, motivovat ji k abstinenci, k léčbě. Dejte jí najevo, že jí chcete pomoci, že nejste proti ní (byť její chování nechápete). Teď by bylo vhodné využít toho, že je hospitalizovaná a abstinuje, mohla by být vaší nabídce pomoci otevřenější. Můžete zkusit kontaktovat také jejího lékaře (terapeuta) a poraďte se s ním, zda je možné na její léčbě nějak spolupracovat, třeba společně s ním zjistit od vaší sestry čím jí můžete být nápomocní. Pokud si myslíte, že třeba nabídka nějakého typu léčby, který je alternativou ke klasické léčbě v psychiatrické léčebně, by ji mohla oslovit, zkuste zjistit možnosti léčby v některé z terapeutických komunit (kontakty na adrese: http://www.drogy.net/databaze-kontaktu/, zadejte typ Terapeutická komunita). Ty jsou primárně zaměřeny na léčbu nealkoholových závislostí, ale mohly by přijímat i osoby závislé na alkoholu. Předpokládám, že současná situace je pro všechny zúčastněné dost náročná, proto bych vám (případně dalším členům rodiny) ještě doporučila zvážit možnost poradenství a podpory v zařízeních, které tyto služby poskytují blízkým závislých, např. Poradnu pro rodiče SANANIM (http://www.sananim.cz/fcilities.php?id=14) nebo sdružení ANIMA (http://www.drogy.net/databaze-kontaktu/obcanske-sdruzeni-pro-peci-o-rodiny-zavislych-psychoterapeuticke-zarizeni/. Přeji vám hodně sil.