Kitty
Dobrý deń, môj 26-ročný priateľ sa cca, po 8-mych rokoch každodenného pravidelného fajčenia marihuany rozhodol abstinovať a absolutne s tym prestat. Prestal chodiť medzi svojich kamaratov, s ktorymi predtym po praci pravidelne "slukoval". O.i. si uvedomil, ze pravidelne kupovanie pytlíkov s "ganjou" ide do peňazí, a on by si už konečne rad zabezpečil vlastný byt. Teraz na 7-my deń abstinovania na ňom pozorujem nasledovne reakcie: - podráždenosť, úzkosť - strata záujmu o okolitý svet, strata chuti do života - náladovosť, smútok, depresia... - tvrdí že teraz sa už po práci nemá na čo tešiť, keď si nemôže dať šluka V lekárni som kúpila antidepresívny čaj a tabletky na prirodnej baze - Persen. Tvrdí, že nič z toho mu nezaberá a cíti sa rovnako. Neviete nám poradiť, ako prekonať toto obdobie abstinencie? Ako dlho to môže trvať? existujú nejaké účinné psychofarmaká, ktoré by mu mohli pomôcť? V lekárni mi pre neho odporučili Deprim, ktorý je indikovaný na dlhodobé užívanie. Ďakujem. Vašu prácu si veľmi vážim. Kitty, Bratislava, SR

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. To, co prožívá Váš partner, je bohužel poměrně obvyklý stav po vysazení konopných drog po takovémto dlouhodobém užívání. Myslím, že by to v průběhu pár týdnů mělo odeznít. Mám za to, že preparáty na přírodní bázi by mu mírně pomoci mohly, i když asi těžko bude pozorovat nějaké výraznější změny. Zkuste pořídit meduňkový čaj, který by měl, jak doporučuje často můj kolega MUDr. Jakub Minařík, pít pokud možno už od dopoledne. Mírně zklidňuje a působí proti nespavosti. Pokud jde o to, že ho nic nebaví a nemá na nic náladu - to bude chvíli trvat, než se to spraví - přestat kouřit marihuanu znamená totiž především, že změní životní styl a vytvoří si nový životní režim. Ať si zkusí naplánovat každý den volný čas, co bude dělat po práci (v tom mu můžete pomoci) - ze začátku ho asi žádné koníčky nebo zábavy nebudou bez kouření trávy bavit, ale to by se mělo po čase změnit, pokud u toho vytrvá. Myslím, že by si měl uvědomit, že se může těšit po práci například na setkání s Vámi... Pokud zkusíte společně vymyslet aspoň teď na začátku nějaký smysluplný program, tak uvidí, že se může bavit i bez marihuany. Pokud by ty úzkostné a depresivní stavy přetrvávaly, myslím, že by bylo na místě ale vyhledat nějakou odbornou pomoc. Může se stát, že tak intenzivní a dlouhodobé užívání marihuany může vést k rozvoji úzkostných a depresivních stavů, které nepůjdou zvládnout svépomocí. Nicméně - zatím se neděste. Pokud by se to po měsíci nezlepšilo, tak napište a zkusíme něco vymyslet. Zatím přeji hodně štěstí.