neviem, ako dalej
lucy.lu
dobry den! obraciam sa na vas s prosbou o radu. pred asi tyzdnom som zistila, ze priatel uz 3 mesiace berie pervitin. marihuanu fajci uz dlho, priznal sa mi uz na zaciatku nasho vstahu a hoci s tym nesuhlasim, tolerovala som to. on je presvedceny o tom, ze na marihuane zavisly byt nemoze a ze mu pomaha. teraz vsak ten pervitin a ja s jeho rodinou nevieme, ako sa spravat. je spravne drzat ho nasilu doma? viem, ze si neuvedomuje, ze sa nici a je presvedceny, ze mu to neskodi. neda si povedat. ma sa ist liecit? ako sa mam spravat ja? pervitin zacal brat kvoli praci, aby vraj vsetko stihal. teraz uz ale nerobi. dala som mu na vyber, bud drogy alebo ja. vybral si mna, ale ja sa bojim, ze to nedodrzi. nedokazala by som ho aj tak opustit, velmi mi na nom zalezi, ma aj skvelu rodinu. pomozte prosim!

Odpověděl:
Dobrý den, nemáte to věru lehké, ale myslím si, že to berete za dobrý konec. Pochopitelně máte právo na to, nesouhlasit s tím, aby Váš přítel bral drogy a dávat mu podmínky. Jen musíte dávat takové podmínky, které jste rozhodnutá splnit. Ukazujte mu co nejzřetelněji, jaká z jeho užívání plynou rizika a co všechno nechcete podstupovat - například problémy se zákonem. Pokud má trochu soudnosti, jistě pochopí, že braní drog není jen jeho soukromá věc, ale že se týká i Vás. Pro abstinenci se ale musí rozhodnout on. Nemá cenu držet ho silou doma nebo ho nutit do léčby, pokud se pro to sám nerozhodne (mimochodem, myslím si, že po 3 měsících užívání není nutná). Vy však jeho rozhodování můžete značně ovlivňovat, pokud si budete stát za tím, co říkáte. To, co pro něj můžete udělat, je pomoci mu organizovat jeho čas - především by si měl najít práci. Ve volném čase pak můžete podnikat cokoli, co ho přiměje nemyslet na drogy. Můžete se také spojit s jeho rodinou a vyvinout společný tlak. Mimochodem, skutečně mu marihuana pomáhá? Pokud bude potřeba, zase se ozvěte. Hezký den a hodně štěstí!