metadon
Lucie
Dobrý den, chtěla bych se zeptat.. 1. Jak působí fentalyn? Dá se sehnat v ampulích s 0.1 nebo 0.5 mg. Pochopila jsem, že je to podobný jako heroin, ale víc to tlumí dýchací centrum (?) 2. Přítel se po letech léčí z heroinové závislosti. Po přechodu z 15mg na 10mg metadonu se cítí hodně unavený, má špatnou náladu, nic ho nebaví... Bylo mu řečeno, že tenhle stav se upraví až za delší dobu (řádově měsíce až roky) nebo může zůstat napořád na 15mg - to nechce. Jde to nějak podpořit, urychlit? Co doporučujete? 3. Jakým způsobem je dobré doplňovat vápník? - kvůli skoro zničenejm zubům 4. Co doporučujete pro podporu správné fce jater? vitamíny, dieta,...

Odpověděl: Jakub Minařík
1. Ano, fentanyl působí jako heroin nebo metadon jen má mnohem razantnější kratší efekt a jeho schopnost vyvolat útlum dechu je velmi vysoká. V medicíně se automaticky počítá, že k němu dojde a při jeho aplikaci je přítomen anesteziolog a má po ruce přístroj na řízenou ventilaci. 2. No, moje zkušenost je, že stav se upraví mnohem dříve, než za měsíce a roky. Spíše to trvá týdny. Ale něco přetrvá, člověk, pokud se nedopuje opiáty bývá prostě unavený. To je fyziologické. 3. No, jsou v lékárně různé tablety s kalciem, ale s těmi zuby by měl poradit zubní lékař. 4. S těmi játry a žloutenkou typu C - postup by měl rozhodnout hepatolog. Pokud má žloutenku, tak ta se dá léčit. Léčí se obyčejně interferonem, léčbu a další doplňky léčby indikuje hepatolog. Taky byste měli dát pozor, abyste se žloutenkou nenakazila vy. Stává se to.