Stillnox
Carolyne
Dobrý den, moje mamka se již mnoho let léčí u psychiatra se depresemi. Dříve brala na spaní Rohypnol, kterým se již před 10 ti lety předávkovala a byla v Bohnické léčebně. Za posledních deset let se ve stále kratších periodách objevují buď těžké deprese, které jsou léčeny- Ataraxem,Welbutrinem, Appoparoxem,Tiapridalem a 1 stilnoxem na noc. Již před 3 mi lety se předávkovávlala Stilnoxem-7 denně a skončila znovu v Bohnické léčebně. V mezidobí, kdy neměla Stilnox jej občas nahrazovala alkoholem. Vždy se znovu s naší pomocí vzchopila a byla schopna vyučovat angličtinu(maminka je v důchodu-63let). Před 14 dny jsme zjistili, že se znovu předávkovává Stilnoxem a nechává si jej psát od více lékařů. Po poradě s psychiatrem jsme jí všechny léky zabavili a dávali jí jen 1 na noc. Byli jsme na dovolené a střídavě ji hlídali. Dostala se do stavu zmatenosti, má velké úzkosti, není schopna nic sama udělat, rozhodnout se, je zpomalená, ze všeho má strach. Jsme s taťkou naprosto vyčerpaní. Včera jsem byla s ní u jejího psychiatra, který ji stjně jako my vysvětlil, že ji Stilnox škodí a nmůže si ho brát přes den. Zvýšil jí dávky Ataraxu.Poté jsme ji nechali jen hodinu doma samotnou a ona měla ještě někde léky ukryté a zase si je vzala. Jsme naprosto zoufalí, protože dobrovolně do nemocnice nechce. Hledáme nějaké nestátní humánní zařízení, kde by jí bylo pomoženo.My jsme již na pokraji sil... Děkuji za odpověď Carolyne

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, z Vašeho dotazu to na mě působí tak, že psychiatr se snaží léčit spíš důsledek než příčinu. Zkusila někdy Vaše maminka dlouhodobou terapii, kde by jí nedávali jen léky, ale hlavně s ní probrali její stavy a co je jejich příčinou. Samozřejmě u těžkých depresí, k tomu s pokusy o sebevraždu, je třeba medikace, ale měla by být vždy souběžně s psychoterapií, jinak je mnohem méně účinná. Zkuste probrat s maminkou a jejím psychiatrem tuto variantu. Jinak samozřejmě, pokud se opakovaně pokouší předávkovat léky, není dobré nechávat si ji v akutním stavu v péči doma. V takové situaci ji můžete nechat hospitalizovat i nedobrovolně, ale ani to asi není řešení. Co takhle nějaký denní stacionář, kam by docházela přes den na program a večer by se vracela domů? Možná jste ale tyto možnosti už zkusili...? Pokud ne, napište přibližnou lokalitu a my se pokusíme vyhledat potřebné kontakty.