halucinace a alkohol
Dobrý den. Chtěl bych se prosím Vás zeptat zda u alkoholu vznikají halucinace i v průběhu pití, nebo vznikají až se alkohol vysadí jako v případě delirium tremens? Nebo Delirium může vzniknout i při pití a nutí někdy konzumenta přestat na chvilku pít? Jaký je prosím Vás rozdíl mezi halucinózou a delirium tremens? Je možné, že by třeba delirium tremens vzniklo již po pěti letech pravidelného pití? Nebo jaká musí být minimální doba pravidelné konzumace? Chtěl bych se také prosím Vás zeptat, zda se vyskytují halucinace při abstinenci na opiátech. Nikde o tom není psáno, ale v Trainspottingu to bylo. Díky. S pozdravem Kája

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den Kájo, ptáte se na spoustu věcí, tak to vezmu jedno po druhém. Začnu takovou krátkou definicí deliria tremens: Delirium tremens je závážný, někdy život ohrožující stav s relativně vysokou mortalitou. Intoxikační delirium je ten samý stav, akorát se dostavuje již v průběhu pití. Takže lidé mohou mít halucinace i během pití alkoholu, nejen v rámci odvykacího stavu. To by tedy byla odpověď na Vaši první otázku. Pak se ptáte, jestli takový zážitek může člověka přimět na nějakou dobu abstinovat. Na to se těžko odpovídá. Asi bude záležet případ od případu. Věřím, že spousta lidí po takovém zážitku o abstinenci začne minimálně uvažovat. Další otázka se týká toho, jak dlouho je třeba pít, aby vzniklo delirium tremens. Abych pravdu řekla, těžko říct. Záleží určitě na řadě podmínek - množství pravidelně konzumovaného alkoholu, individuální předpoklady, metabolismus, zdravotní stav apod. A k Vaší poslední otázce: neslyšela jsem o tom, že by měli lidé při abstinenci na opiátech halucinace. Ale určitě se mohou dostat do velice nepříjemných stavů. Občas slýchám od lidí, kteří vysadí větší dávky opiátů (mluvím teď konkrétně o metadonu), že mývají ošklivé noční můry, po probuzení bývají dezorientovaní atd. Ale i tady asi nejde mluvit o všech uživatých paušálně. Navíc si myslím, že filmy bývají v tomto ohledu leckdy zavádějící. Nevím přesně, proč se ptáte, ale kdyby Vás zajímalo něco dalšího, nebo jste chtěl být konkrténější, můžete se na nás obrátit znovu. S pozdravem, Gabriela Koryntová. PS: Ohledně podrobnějších dotazů týkajících se alkoholu bych Vám mohla doporučit kontaktovat Psychiatrickou léčebnu Bohnice - pana doktora Nešpora, tel. 284016111.