Co mohu udělat
Irena
Dobrý den, mám dceru 18, nedávno se rozešla s přítelem po 3 letech a nyní pozpruji rychlý úbytek váhy, noční výlety, lidé s kterými se schází mi nepříjdou důvěryhodní. Když ji cokoliv povím je hysterická až agresivní, vše se završilo včera kdy po jejím nočním příchodu domů a opětovném odchodu jsem nalezla injekční stříkačku. Jsou věci které mi napovídají, že volá o pomoc ale když s ní chci promluvit tak na mě křičí, že ji podezírám a nevěřím ji. Vše trvá asi měsíc. Prosím poraďte mi co mohu dělat když je plnoletá, zatím stále studuje. Předem velice děkuji Irena

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, myslím, že není dobré v současné chvíli moc otálet. Když na Vás dcera křičí, křičí na Vás z ní spíš droga, ne ona sama. Zkuste co nejdřív najít vhodný okamžik, kdy bude klidná, nebude na odchodu ani po příchodu z venku, vyčerpaná. Promluvte si s ní v klidu, bez vyhrocených emocí. Rozhodně ji nenechte být na Vás agresivní, to by si neměla dovolit. Zkuste stanovit pravidla. Je sice plnoletá, ale jestli to dobře chápu, stále bydlí u Vás a pravděpodobně ji i živíte. Takže pokud Vaše peníze dává do pervitinu, neměla by je dostávat. Ať se stará trochu víc sama, může chodit na brigády apod. Stanovte si, kdy bude chodit domů - žije u Vás v domácnosti, takže pravidla určujete Vy. Pokud to nebude dodržovat, měly by následovat nějaké sankce, např. že jí přestanete prát, nebudete pro ni vařit apod. Vím, že to zní tvrdě, ale je teď třeba, aby si dcera velmi rychle uvědomila, že není na světě sama se svým trápením a že jste ochotná se s ní bavit o tom, co ji bolí, ale nesmí žít na Váš úkor. Čím déle ji budete chránit a omlouvat, tím déle jí umožníte v klidu užívat drogy... Pokud by to bylo jen trochu možné, navštivte s ní (nebo ona sama) nějakého odborníka, ale měla by na to přistoupit dobrovolně. Pokud to nepůjde, dojděte se někam poradit alespoň Vy sama. A ještě jedna věc - pokud Vás na tento problém bude víc, bude to jednodušší. Zkuste tedy spojit své síly s dalšími blízkými osobami, jestli to jde. Pokud budete potřebovat, určitě znovu napište.