Alkohol
Regina
Dobrý den, dovolte mi, abych se na vás obrátila s žádostí o radu. Můj manžel měl před 13 lety, jako mladý muž po dvacítce, vážnou dopravní nehodu, po níž je mimo jiné zdravotní problémy prakticky nevidomý. Svou nelehkou situaci začal řešit alkoholem, převážně pivem. Následovalo agresivní jednání, hrubé zesměšňování všech členů rodiny a nepřipuštění si problému. Během této "13-ti leté cesty" jsme několikrát procházeli obdobími klidu, které ovšem provázelo následné ještě delší a masivnější pití. Několikrát jsem se snažila s ním tento problém řešit, ale vůbec nepřipustil jeho existenci a obvinil mne, že se ho chci zbavit a dostat ho do cvokhauzu. Nutno podotknout, že fázi alkoholového klidu vždy ukončila nějaká situace, která byla z jeho pohledu těžko řešitelná. Pití často provázela hra na automatech. Před několika dny ovšem nastal obrat. Svěřil se mi, že ví, že je alkohol jeho problémem - utratí za něj většinu peněz, piva mu již nestačí, potřebuje stále víc štamprlí, vynechává obědy a téměř nejí, má nervové potíže a cokoliv chce koupit, srovnává s počtem možných koupených piv. Plakal a žádal o pomoc. Řekla jsem mu, že navštívíme AT ambulanci,kde jsou odborníci, kteří mu pomohou. Odmítl mě, že není žádný psychiatrický pacient, že to zvládne sám, jen chce podporu rodiny. Ale až neuvěřitelnou podporu a toleranci rodiny má po celou dobu!!!!! Nevěřím, že je schopen dostat se z toho sám. Vždy to chvíli vydrží a zase sklouzne. Rodina se mi téměř rozpadá, starší syn jím opovrhuje a já se trápím. Poraďte mi, prosím vás, jaké existují možnosti postupů, které by pomohly vyřešit náš problém. Jakým směrem se dát, když vyjmu z možností hospitalizaci? Děkuji vám, moc mi pomůžete. Regina

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, myslím, že jste zvolila správný postup. Manžel si musí rozmyslet, jestli tedy problém má a je ochoten pro jeho vyřešení něco udělat, nebo jestli chce jen uchlácholit sebe i Vás, že tedy něco mění, ale reálně vlastně jen požadovat omluvu a toleranci z Vaší strany, když se to opět nepovede - protože "já jsem to přeci zkusil, chtěl jsem od vás všech pomoc, ale asi nebyla dostatečná". Nenechte se tím zmanipulovat do role, kdy budete za něj přebírat odpovědnost. Buďto tedy má problém, nebo ne, měl by se rozhodnout. AT ambulance rozhodně není "cvokhaus" a navštívit ji je pouze začátek, nemělo by to být podáváno jako oběť z jeho strany. Zkuste s ním tedy v tomto smyslu promluvit, nenechte ho dostat se do role oběti, za svůj další osud si zodpovídá pouze on sám. A rozhodně bych necouvala z požadavku návštěvy odborníka.