Prosím o radu
Radka
Dobrý den, prosím o radu v mém mnohaletém problému. Tedy problému mého manžela. Jsem vdaná 20let a celou tuto dobu manžel hodně pije. Především doma. Lahve má poschovávané ve sklepě, ve skříni. Pije víno, ale až 1.5l denně. Když se hodně zlobím, chce mi demonstrovat, že na alkoholu není závislý a max týden nepije, ale v tu dobu ve velkém vyhledává sladké- nanuky, bonbóny atd. Potom si zase koupí víno a pokračuje ve stejném duchu. Tvrdí mi, že na Moravě lidé pijí tolik vína běžně a že není žádný alkoholik ( on z Moravy není). Nevím, možná jsem upjatá a je to opravdu normální, ale skoro každý večer mít doma podnapilé individuum, kterému se často motá jazyk, je pro mě velmi smutné. Chtěla bych vědět, jak je toto moc zlé z odborného pohledu a co můžu očekávat za vývoj dál. Prakticky je to 20 let stejné. Děkuji moc za odpověď Radka

Odpověděl: Jakub Minařík
No, je pravděpodobné, že jednoho dne se to zlomí a u manžela se projeví příznaky spojené s nadužíváním alkoholu. Nejspíše se bude jednat o problémy s játry (tedy obyčejně cirhoza) dojde k městnání krve v dutině břišní a z toho se rozvine ascites (tekutina volně v břiše), objeví se otoky nohou, problémy se srdcem, ... Poškození jater je většinou provázeno poškozením mozku, časté bývají epileptické záchvaty, rozvíjí se demence (úbytek duševních schopností), ... Myslím, že při 20 let trvajícím užívání 1,5 litru denně není možné se alkoholismu vyhnout. Co se týče vysazení - odvykací stav může být nebezpečný a manžel by mohl skončit v lepším případě v nemocnici s deliriem. Doporučoval bych vysazovat alkohol jen s asistencí lékaře.