psychoza??
ona
Je mi 21 let. Přibližně ve svých 16 jsem začala kouřit marihuanu. Od 19 jsem občas brala extáze a sem tam tripy. Extaze mě dlouho nebavila a přešla jsem na pernik.Ten beru asi rok a půl. Z čehož jenom tak 2 měsíce jsem ho musela šnupat denně. Jinak tak 1x či 2x týdně. Ted k mému problému. S marihuanou jsem před pul rokem musela nadobro zkoncovat, jelikož jsem psychicky přestala zvládat zhulení. Nepřišlo to najednou, ale postupně se to zhoršovalo.Zhulená jsem se jakoby začla bát lidí, bála jsem se nastoupit do metra,prochazet mezi lidma. Sama jsem si přišla divná, ne ve svý kůži.Přestala jsem komunikovat a přála si být doma,bez lidí. Ted už si z jointa ani nepotáhnu. Pervitin jsem take musela omezit. Dojezdy mi trvají déle ( a to i jen po 1 čáře) a jsou horší. A dělá problémy spaní a to furt. Zacčla jsem mít toxickou psychozu (viděla jsem lidi,pocit,že mě někdo sleduje, že mi chce ukrást kytky nebo auto, slyšiny, jak mě kamárádi pomlouvají,..).Ze začátku jen po vícedenním fetu, potom už skoro pravidelně po každém. Kvůli tomu jsem perník omezila, dám si jednou za 14 dní a málo. Tox.psychoza tak téměř přestala. Celkově mam ale pocit, že je mi něco na stálo. Nevim, jestli je to důsledek drog. Lidí se tak trochu bojim furt. Nesnášim chodit ve škole po chodbě, do velkých obchodů, jen tak po městě. Myslim si ,že se lidé na mě dívají a řikají si, že jsem divná. Když jedu sama dopr.prostředkama chci aby jel někdo se mnou, mam pak pocit, že lidi me tolik nepozorujou a víc si věřim.Když pak ale s někym jedu, nervuju se z toho, co si máme řikat a chtěla bych zas jet sama a nemuset komunikovat. Vůbec prý málo mluvim, neumim navázat kontakt nebo začít rozhovor. S kruhem nechodim do hospod i doma taky přestávám. Tim vlastně ztrácím kámoše , bojím se snima někam jít a nedokážu se bavit. Když už někam vyrazim nebo se mam sejít, začnu mít takový úzkostlivý stavy- strach, studeny pot, tluče mi víc srdce, chvěje se mi hlas. Další problém je, že moc přemýšlím, úplně nad vším, trvá mi dlouho než něco udělám, přehrávám si v hlavě situace, co byly i co budou.Někdy si i omylem nahlas řikám, co budu někomu říkat, třeba až ho potkám. Ráda žiju jakoby ve snu- ležim si a přemýšlím jaká bych chtěla být "hustá", představuju si se v různých situacích , jak se bavim s kámošema, jak chodim s klukem,.... Někdy nevim, jestli věci ( z každodenního životza), co dělám, jsou normální , jestli to tak dělají všichni lidé. Špatně to rozeznám, co divný je a co není. Ještě bych toho našla víc, ale už takhle je to dost dlouhé povídání. Myslíte, že mam s perníkem přestat úplně, že to tomuhle pomůže? Nebo mám nějakou psychozu,deprese?Je to na psychologa?-tam už se dlouho odhodlávám, ale bojim se tam jít. Dík,

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Omlouvám se za velmi pozdní odpověď, ale měli jsme nějakou potíž s administrativním webem poradny. Je možné, že užívání drog ve vašem případě způsobilo přetrvávající psychické potíže. Nicméně, pokud nadále pervitin, byť ne denně, užíváte, není možné posoudit, zda tyto potíže s abstinencí odezní nebo ne. Každopádně bych Vám doporučovala s pervitinem přestat. Jinak hrozí, že se úzkostné až psychotické stavy budou prohlubovat a obtížně se budete vracet do normálního fungování. Pervitin samozřejmě působí změny ve vnímání reality, změny v myšlení, chování i prožívání, ale obvykle se po nějaké době abstinence tyto stavy upraví. V případě přetrvávajících potíží je ale někdy nezbytné vyhledat psychiatrickou pomoc. Pokud u Vás nastaly úzkostné stavy při užívání marihuany, užíváním pervitinu se jistě nezlepší. Pokud má člověk k takovému úzkostnému prožívání dispozici, tak by to chtělo jiné řešení než trávu nebo perník, které situaci ještě komplikují. Takže - myslím, že by v tuto chvíli bylo vhodné uvažovat o tom, že přestanete s pervitinem a případně o tom, že k tomu přestávání využijete odbornou pomoc, kdy budete mít odbornou podporu a budete moci lépe sledovat, co se s Vámi děje a zda popisované potíže odeznívají či ne. V případě, že budou přetrvávat, tak budete mít šanci s tím okamžitě začít něco dělat, aby se to dál neprohlubovalo. Když mi napíšete, odkud jste, mohla bych Vám doporučit někoho z kolegů, kam byste se mohla obrátit. Zatím držím palce a buďte na sebe opatrná.