dcera bere pervitin
daniela
Jsem matka 19leté dcery o které jsem před 4 měsíci zjistila, že bere pervitín nitrožilně. Pvní dva měsíce jsem se ji snažila pomoci, vzala si měsíc dovolenou a starala se o ni ( byla s ní stále doma, nakupovala jí kvanta jídla - hlavně sladké), ležela vedle ní a rozmlouvala jsem s ní, hladila ji, aby usnula, když měla křeče atd. Celou tu dobu jsem se snažila, aby se šla léčit. Ale ona stále tvrdila, že to zvládne sama a nikam se léčit nepůjde. Po tomto měsíčním vykrmování začala opět chodit ven a vracela se v různém rozpoložení. Dnes už bezpečně poznám, že bere dál a kdy si vzala. Co mohu pro ni udělat, když je plnoletá a léčit se nechce? Jsem špatná z toho, když vidím, že celé noci nespí a tzv. uklízí - přendává věci z jedné strany nesmyslně jinam, když vidím jak se jí loupou plosky nohou (nevím zda to souvisí s drogami, ale celou kůži nohou má sloupanou a všude praskliny někdy až do krve), rovněž se ji vytvořil poslední dobou kolem úst takový prstenec - jako by měla půlcentimetrové olemování kolem rtů. Ráda bych ji pomohla, ale nevím jak. S manželem jsem se před rokem rozvedla, dcera tvrdí, že mne nenávidí, ale následující den říká něco jiného - to když nemůže usnout a žádá mne abych s ní ležela v posteli a hladila ji na zádech, že se bojí a má úzkosti. Když jsem zjistila, že bere drogy volala jsem MUDr. Chvilovi, ale sestra mi řekla, že když plnoletá dcera nesouhlasí s léčbou, že ji násilím nikdo nemůže k léčbě přimět. Co mám tedy dělat? Dcera prozatím bydlí u mne, přerušila studium rok před maturitou a nyní je na sociálce. Jsem z Ostravy. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Eva Formánková
Dobrý den, je dobře, že jste se na někoho se svým problémem obrátila. Nejprve k věcem, co popisujete. Vlastně vše, co popisujete, s braním pervitinu souvisí. To, že nespí a uklízí, je zjevnou známkou intoxikace, to, že má popraskané nohy může souviset s tím, že hodně nachodí, když je intoxikovaná, třeba i v jedněch botech, to, že má prstenec kolem úst, může být z toho, že si hodně olizuje či okusuje rty. Také to, že Vás jednou nenávidí, pak zase potřebuje. To, že má úzkosti. Víte, že pervitin bere 4 měsíce, ale může to trvat i déle. Dcera si s tím dle Vašich slov poradí sama. Co jí chybí? S čím by si měla umět poradit? Má nějaký problém? Vaše dcera dle toho, co píšete, samozřejmě problém má. Vy to vidíte. Ona však ne, nic jí neschází a krom Vašich tlaků na léčení jí asi nic netíží. Jak Vaše dcera doma funguje? Je jí 19let, je na sociálce. Pomáhá Vám doma? Dává Vám nějaké peníze? A jak fungujete doma Vy? Pomáháte jí, když to potřebuje, dáváte ji dohromady, a když je jí líp, vrátí se ke svému. Je Vám za to vděčná? Minimálně pro to, že u Vás bydlí, se můžete domluvit na tom, co Vám vadí a jak byste si představovala její fungování. A také byste si měla promyslet, co bude následovat v případě, že slíbí a nedodrží. Půjdete s ní někam do poradny? Léčení Vaší dcery opravdu záleží jenom na ní. Vy však můžete zkusit upravit to, jak bude fungovat ve vztahu s Vámi a v případě, že to nepůjde, s ní zkusit někam dojít. V Ostravě funguje Kontaktní Centrum a Centrum primární prevence Renarkon na Mariánohorské ulici č. 1328/29. Tel.: 596 638 804 (Kontaktní Centrum). V případě, že byste měla zájem, je třeba předem zavolat a objednat se k nim, popřípadě Vám poradí, kam jinam. Můžete se obrátit i na nás zpátky, kdybyste měla nějaké nejasnosti. S pozdravem Eva.