Návrat z léčebny
Mirka
Dcera se v brzké době vrátí z léčebny a nevím,jak reagovat v případě, že sáhne znovu po drogách-brala pervitin, kouřila marihuanu. Samozřejmě máme v plánu pokračovat v dolé- čování, ale přesto všechno by mne zajímal váš názor,jak nejcitlivěji reagovat na případnou recidivu.Děkuji.

Odpověděl:
Dobrý den, chápu Vaše obavy. Návrat dítěte z léčby je náročný pro obě strany. Na straně dítěte e velká potřeba důvěry od okolí(především blízkých). Na druhé straně jste Vy, kdy už jste pravděpodobně zažila mnohá očekávání a následná zklamání. Nevím kolik je Vaší dceři, ale překvapuje mě, že píšete „samozřejmě počítáme s doléčováním“. Bude se doléčovat Vaše dcera nebo Vy. Sám jsem léta v doléčování pracoval a vím, že tato situace přináší mnohá nedorozumění. Budete muset hledat cestu domluvy s dcerou. Dohodnout si pravidla. Když je bude plnit Vaše dcera , měla by jste je plnit i Vy. Čeká Vás společná práce na obnovení důvěry. V každém případě se snažte vnímat pozitivní změny v chování Vaší dcery. Například si najde práci a vydrží v ní, což před tím nebylo, atd. Pokud chcete, aby obstála, budete jí muset k tomu také dát prostor. Určitě bude dcera po návratu z léčby zažívat těžké chvíle a je dobré, když budete schopna s ní o tom mluvit aniž by jste hned myslela na „nejhorší“. V rámci doléčovacích programů fungují i služby pro rodiče(rodičovská skupina, rodinné poradenství, atd.) a proto se nebojte i Vy tyto služby využít. Na otázku jak s dcerou mluvit Vám odpovím – mluvte s ní normálně, protože předpokládám, že chcete, aby normální byla. Přeji Vám hodně sil. AK