jehla
Veer
dobrý den, pravdepodobne jsem slapla na jehlu, projela mi botou pomerne hluboko do nohy, kdyz jsem ucukla vytahla se a ve tme jsem nic nenasla. Bylo to na miste, kde se da predpokladat , ze se tam narkomani vyskytuji. Je mozne nakazit se zloutenkou nebo HIV timto zpusobem a jaka je pravdebodobnost? Za jak dlouho bych mela jit na testy aby se v nich pripadna infekce projevila? Dekuji za odpoved

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, je dobře, že jste tuhle nepříjemnou příhodu nehodila za hlavu a máte o sebe starost. Zatím jsem neslyšela o nikom, kdo by se poraněním o injekční stříkačku nakazil virem HIV nebo žloutenkou. Nicméně lékaři před tím varují. Kdyby byla totiž ta stříkačka "čerstvě" použitá a byla-li by v ní infikovaná krev, nakazit byste se mohla. Nicméně i v takových případech se však hovoří o riziku nákazy a ne o tom, že byste se nakazila na 100%. Kromě HIV a žloutenek existuje ale i celá řada dalších infekčních onemocnění, kterými byste se mohla nakazit, a proto bych tuhle příhodu nenechávala bez povšimnutí. Běžná doporučení bývají taková, že je dobré obrátit se na Okresní hygienickou stanici v místě Vašeho bydliště. Tam by Vám měli poradit, co dál. Zpravidla pak člověk chodí pravidleně po dobu 0,5 roku na testy. Po celou tu dobu byste pochopitelně měla dávat pozor na to, abyste případně nenakazila nikoho jiného. To znamená dodržovat zásady bezpečného sexu. (Uživatelé drog by měli dodržovat pochopitelně i zásady bezpečného braní.) Kdyby Vám nebylo cokoli z mojí odpovědi jasné, nebojte se na nás znovu obrátit. S pozdravem, Gabriela Koryntová.