Prosím o radu
Moon
Dobrý den, mám 14ti-letou neteř, která se mi svěřila, že se zná s dvacetiletými mladíky, kteří jsou dealeři drog (pervitin, heroin). Její kamarádka s jedním z nich prý chodí a neteři se líbí jeden z nich. Je bohužel dost naivní a neuvědomuje si, že prodej drog je špatný. Bere to spíš jako frajerství. Snažila jsem se s ní o tom mluvit a zjistit co nejvíce. Vysvětlovala mi, že na pervitin je pouze psychická závislost a že to ona by prý zvládla, že má silnou vůli. Z toho usuzuji, že je zvědavá a ráda by to zkusila. Snažila jsem se jí to rozmluvit a chtěla jsem, aby mi slíbila, že to neudělá. Jejím rodičům to říkat nechci, protože by ve mě pak ztratila důvěru a už by mi nic nesvěřila. Nevím, co mám ale v této situaci dělat. Nevídám se s ní moc často a nemám ji pod dohledem. Snad by pomohlo, kdyby policie vypátrala ty kluky, ale moc vodítek k nim mi neřekla... Prosím, poraďte mi. Děkuji.

Odpověděl: Eva Formánková
Dobrý den, nacházíte se ve velmi složité situaci. Jak sama píšete, Váš vztah k neteři je spíše kamarádský, zároveň Vás však nutí stavět se do rodičovské role a nějak jí pomoci. Je to o to komplikovanější, že Vaší neteři je teprve 14let. Distribuce drog je trestný čin, a tak se vystavuje velkému nebezpečí. Stejně tak i Vy, pokud o tom víte. Je dobře, že jste si o drogách snažila zjistit nějaké informace. Mladí lidé je většinou nemají nebo nechtějí znát. Je však dobré podat neteři o návykových látkách pravdivý obraz, který vychází z toho, že na drogách je spoustu pozitiv, ale také spoustu negativ. Více informací o pervitinu si můžete přečíst i na našich stránkách. Bohužel se Vaše neteř nedostala do dobré party, jí však tito lidé, kteří berou drogy, přijdou zajímaví. Má asi vzor i ve své kamarádce, která již s jedním z nich chodí. Má Vaše neteř i nějaké jiné zájmy či kamarády? Bylo by dobré jí v nich podporovat. Můžete si s neteří promluvit, jak je Vám v situaci, do které Vás dostala. Něco Vám sdělila, Vy o ni máte obavy, ale nechcete to říct rodičům, nechcete ztratit její důvěru. Naložila na Vás velké břemeno. Co s tím máte dělat? Možná Vám neteř něco poradí. Je dobré, že má k Vám Vaše neteř důvěru. Co všechno Vám však může říct, co všechno si ještě můžete nechat pro sebe? Zkuste o tom přemýšlet. Mohlo by se také něco stát a Vy byste si pak vyčítala, že jste si všechno nechala pro sebe. Možná už drogy bere. Je pravdou, že na pervitinu vzniká závislost psychická, tato závislost je však také závažná a v zásadě je to horší důsledek užívání drog než závislost fyzická, protože se s ní uživatel drog potýká i po vysazení drogy mnohem déle než s projevy závislosti fyzické. Že se člověku nemůže nic stát, když je přesvědčen, že má "silnou vůli", je samozřejmě omyl. Většinou také vyžaduje nějaký způsob pomoci či léčení, pokud užívání drog trvá déle. Budete-li ještě něco potřebovat, můžete kdykoli zavolat na naši poradenskou linku - 283 872 186 nebo se objednat na osobní schůzku do Centra pro rodiče Mgr. Čtrnáctá - 737 320 071. S pozdravem Eva.