PLS poradit
Nevim
Dobrý den potřebuju se zeptat mám 17-ti letou kamarádku a ta uz par mesiců bere Heroin a chce s tím přestat ale bojí se že kdyby někam šla že by to měla v papírech. Už dokonce chtěla skočit z balkonu ale prisel sem vcas a jsem si jisty ze by toho byla schopna. Její rodice nani tak trochu kaslou. Nevím co mam dělat chci jí pomoci ale nevím jak prosím o radu. dekuji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Myslím, že pokud kamarádka bere několik měsíců heroin, má sebevražedné tendence, je jí sedmnáct let a její rodiče, jak popisujete, na ni "kašlou", tak by bylo docela dobré, kdyby se obrátila na nějakou odbornou pomoc. Nejsem si jistá, že by se jí za takových okolností podařilo úspěšně abstinovat bez této odborné pomoci. Co se týče toho, že když by se obrátila na odborníky, že by to měla v papírech - jednak se může kontaktovat na zařízení, která poskytují pomoc anonymně nebo může využít poradenských služeb, kde si sice vedou dokumentaci o klientech, ale nejsou to zdravotnická zařízení a informace se pochopitelně dál nedostanou. Problematické je hlavně to, že není plnoletá, takže do standardní odvykací léčby sice může nastoupit, ale musí to být se souhlasem rodičů - sama bez jejich vědomí se k takové léčbě rozhodnout nemůže. K rodinné situaci - rodiče o jejím užívání drog pravděpodobně neví, podle toho, co píšete. Pokud se má situace změnit - tedy kamarádka bude chtít abstinovat a bude využívat nějakou odbornou pomoc, tak by bylo samozřejmě mnohem výhodnější, aby o tom rodiče věděli. Jinak se jí bude abstinovat a vyrovnávat se s drogami dost těžko. Navíc si myslím, že by se pak dala využít například rodinná terapie, které by se účastnili i její rodiče, aby došlo i ke změně v jejich rodinných vztazích a kamarádka měla vůbec podmínky pro to, aby mohla abstinovat od drog. Pokud mi napíšete, odkud kamarádka je, tak bych Vám mohla doporučit nějaké vhodné kontakty, kam by se mohla obrátit. Zatím přeji hodně štěstí.