Alkohol
Verca
Dobrý den. Přestože mám k alkoholismu silně negativní vztah, neb jsem vyrůstala v rodině alkoholiků, mám vážné obavy, že začínám dělat totéž. Je mi 25 let a poslední dobou chodím dost často ( 2-3x týdně ) "na pivo". V průměru vypiju cca 7 piv/večer.Jde o hospodu, kde se schází všichni mí známí,hraje muzika a mám to tam ráda. Do jiných podniků vpodstatě nechodím a doma nepiju už vůbec, nechutná mi to. Přesto mám poslední dobou pocit, že mám silné výpadky paměti, emoční otupělost a jsem často unavená.Nemluvě o tom, že "neumím" pít, a co kocovina, to výčitky.Začínám mít "okna" a je mi zpětně vždy zle z toho, jak mluvím, předvádím se, atd. Absolutně neznám míru a neumím v dobré náladě odejít.Neustále jako bych si zvedala sebevědomí..Mám zaměstnání, stálého přítele, od října i další školu a do budoucna bych ráda pomáhala v soc.oblasti. Ovšem to samozřejmě vyžaduje mít uklizeno především sama v sobě, což se mi moc nedaří. Dotaz č.1) Existují nějaké relativně spolehlivé testy na zjištění alkoholismu? 2) pokud takhle často piju, kouřím a několik let užívám horm.antikoncepci, zvyšuju tím riziko pro případné budoucí těhotenství? (utěšuju se představou, že až budu toužit po miminku, stačí mi na "očištění" tak půl roku..) Přestože vím, jak je alkohol zrádný a zničijící (matce vypověděly všechny orgány, vč.mozku), nějak nedokážu zcela abstinovat a mám problém s označením oné hranice, kdy už by bylo třeba s tím něco dělat.. Díky za každou radu.Mějte se krásně, s pozdravem, V.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Takhle po internetu je i pro nás těžké posoudit, zda se jedná o možnou rozvíjející se závislost na alkoholu. Pravdou je, že to co popisujete, vypadá, že se něco děje. Zda je to závislost, nedokážu říct. Problém je v tom, že závislosti vykazují jistou dědičnost, a pokud takový problém ve Vaší rodině byl, tak je vyšší pravděpodobnost, že podobné potíže mohou postihnout i Vás. Myslím si, že si sama docela dobře uvědomujete, že se za tím pitím něco skrývá a že byste potřebovala "mít uklizeno sama v sobě". Mám pocit, že by bylo docela fajn najít nějakou cestu, jak tomu pomoci, trochu se v tom zorientovat a ujasnit, co se s Vámi děje, proč to s alkoholem u Vás vypadá, tak jak vypadá, zkusit se probrat těmi rodinnými záležitostmi, které asi pro Vás jsou dost bolestivé. Myslím, že by možná nebylo od věci uvažovat o nějaké forma psychoterapie, která by Vám v tom pomoci uměla. K Vašim dotazům v závěru ad 1) Existují testy na zjištění závažnosti problému s alkoholem. Jeden, spíše stručný a obecný, najdete například na www.drogy-info.cz. ad 2) názory se různí a zodpovědně by Vám to mohl říct odborný lékař. Každopádně nejdůležitější se jeví nekouřit a nepít v průběhu těhotenství a pokud se Vám to nepodaří předtím, tak jsou rizika nesrovnatelně menší. A na úplný závěr: Když mi napíšete, odkud jste, mohla bych Vám nějaký vhodný kontakt na někoho z kolegů terapeutů najít. Zatím držím palce.