Jak poznat drogy
muska
Dobrý den, chtěla bych zjistit jestli sestra nebere drogy (30 let) a nevím jak, nežiju s ní ve společné domácnosti a vidím ji jednou týdně až 14 dní, hodně zhubla během půl roku 30 kg, nyní po roce opět asi 5 kg (nyní asi 60 kg), na těle a obličeji má pupínky se strupy až 0,5cm (říká, že to je akné a stále si to vymačkává), trpí často depresema, stále brečí, že je sama, že neví co má dělat a tak stále spí, občas mluví dost rychle až nesrozumitelně. Můžete prosím poradit jak bych to mohla zjistit případně co bych pro ni mohla udělat?

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. To, co popisujete, se mi jeví jako poměrně typické příznaky užívání stimulačních drog (pervitin). Pervitin způsobuje celkovou stimulaci organismu včetně urychlení myšlení, často ovšem na úkor kvality (k tomu by se vztahovalo ta rychlá, ale ne úplně srozumitelná mluva), vede ke ztrátě pocitu hladu (k tomu se vztahuje ta náhlá ztráta váhy), ke ztrátě pocitu únavy (v okamžiku intoxikace člověk nespí, často i několik nocí, pak ovšem následuje období, kdy spí neustále), po odeznění intoxikace nebo při dlouhodobém užívání dochází k rozvoji depresivních stavů a dalších psychických potíží (to se vztahuje k těm depresivním a plačtivým stavům, které popisujete), nečistoty v pervitinu způsobují kožní problémy a v intoxikaci má člověk často tendenci k nutkavému chování, kdy jednou z nutkavých činností může být právě vymačkávání pupínků a škrábání kůže (zdá se to absurdní, ale bývá to poměrně obvyklé). Obvykle je užívání drog provázené dalšími problémy, které u Vaší sestry mohly, ale nemusely nastat, a to jsou zejména problémy sociální (ztráta zaměstnání apod.) a finanční. Zjistit, zda sestra skutečně bere drogy, můžete v prvé řadě tím, že s ní o tomto tématu navážete hovor. Myslím, že pravděpodobnost, že se jedná o nějaké závažné psychické onemocnění nesouvisející s užíváním drog, je velmi malá, oproti pravděpodobnosti, že skutečně bere drogy a to nejspíše pervitin. Bohužel, sestra je plnoletá, může Vám popřít, že bere drogy,... a pak je každá rada drahá. To, zda si problém je schopná přiznat a případně s ním něco dělat, je pouze na ní. Pokud by bylo potřeba, mohu Vám samozřejmě poskytnout kontakty na odborníky, kam by se sestra mohla obrátit nebo kam byste se mohla obrátit Vy, abyste mohla problém zkonzultovat. Zkuste mi kdyžtak napsat, odkud sestra je, a já bych Vám mohla vhodné kontakty doporučit. Zatím držím palce.