to Bára Orlíková
Ardel
Dobrý den, velmi Vám děkuji za Vaši odpověď. Přítel u lékaře byl minulý týden, ale bohužel ne tak zcela z vlastní vůle. Pracuje na trati jako dirigující dispečer, a právě minulý týden mu prokázali v zaměstnání alkohol. Následoval odběr krve a moči a tam mu našli prý snad všechny drogy, které existují. On mi říká, že je to poznat půl roku zpětně. Teď se řeší jeho propuštění. Paní Orlíková, já jsem nikdy nepřišla do styku s žádnými drogami (tedy kromě marihuany), a tak vůbec nevím jak se mám v této situaci chovat. Ani nevím, kdy mi lže a kdy mluví pravdu. Prostě na něm účinky drogy nepoznám a o abstinenčních příznacích mi může říct také cokoliv a já mu jen slepě přikyvuji. Má strach z injekčních jehel, tak si naštěstí drogy nepíchá. Buď je šňupal nebo kouřil. Ještě předtím, než měl ten problém v zaměstnání, sehnal si Subutex a mám pocit že se chtěl opravdu léčit. Jsem si jistá, že mě miluje. Bohužel ale žije v prostředí, kde se braní drog považuje za normální. Všichni jeho kamarádi, které znám si občas něco dají. Když jsme spolu začali chodit (loni v listopadu), věděla jsem že si zahrává s drogami, ale netušila jsem v jaké míře. Potom mi slíbil, že po novém roce přestane, ale jak vidím, pokračovalo to dál. Jenom já jsem žila v naivní představě že je vše v pořádku. Omlouvám se za tak dlouhý text, ale nevím kde jinde bych se z toho "vypovídala". S jeho kamarády to řešit nechci, a se svými kamarádkami o tom mluvit nemůžu. Určitě by na něj koukali jako na nějakého "feťáka" a snažily se mě přesvědčit ať s ním skončím. To nechci, protože jinak je to skvělý kluk a miluji ho. Myslíte si, že teď když mu na to přišli v zaměstnání, bude muset ještě jiné problémy kromě propuštění? Bojím se, že mu to zůstane v záznamech a jiné zaměstnání si již nenajde. Ale mluvil o tom, že by mu pracovní poměr ukončili dohodou. Je z jiného města než já, původně jsem se k němu měla stěhovat, ale v této situaci jsme mluvili o tom, že by se přestěhoval spíše on ke mě. Alespoň by se zbavil vlivu svého okolí. V zaměstnání ho ale zatím nechají do konce srpna, což mi připadá také divné. Má tam dost velkou zodpovědnost.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Je mi líto, že Vám musím podat takovou informaci, ale pokud dělal lékař Vašemu příteli testy na drogy, tak rozhodně není schopen zjistit užití drog zpětně za půl roku dozadu, jak tvrdí Váš přítel. Heroin se v moči prokáže pouze několik dní, pervitin a extázi lze zjistit do týdne, kokain cca 1 den, marihuanu až měsíc, ale nikoli půl roku. Z krve jsou tyto látky zjistitelné pouze pár dní. Pokud to shrneme - Váš přítel užívá dlouhodobě drogy, má problém v zaměstnání, kde vzniklo z důvodu jeho nevýkonnosti či chybového chování podezření na užití alkoholu a/nebo drog a byl poslán na vyšetření k lékaři. Výsledky testů byly pozitvní a to nejen na alkohol, ale i na řadu jiných látek. Z tohoto důvodu mu doporučili v práci podat výpověď. Váš přítel je zjevně závislý na drogách a programově Vám lže, a využívá právě toho, že Vy na něm užití drogy nebo abstinenční příznaky nepoznáte. V současnosti k užívání přibydou další problémy a to finanční a sociální. Váš přítel sice nikde nebude mít záznam, který by mu bránil v jeho další kariéře ve smyslu, že by někde bylo uvedeno, že ho vyhodili kvůli drogám (pokud mu tedy skutečně ukončí pracovní poměr dohodou a v práci ho zatím nechají - zřejmě proto, že jim přislíbil, že se to nebude opakovat a že zatím nikoho jiného nemají). Nicméně - pokud je na tom s drogami tak, že se dostal do fáze, že ho kvůli nim vyhodí z práce, tak si při svém life stylu těžko opatří jiné adekvátní zaměstnání a pokud se mu to přec jen podaří, tak je pravděpodobnost, že se situace s vyhazovem bude opakovat, poměrně dosti vysoká. Jestliže už uvažoval o léčbě, je to dobré znamení. Nicméně to zatím zůstalo u toho, že si někde opatřil Subutex a to nejspíše na černém trhu. Což ovšem nemá nic společného s léčbou - pouze přejde na čistší formu opiátů. Subutex se používá v substituční léčbě, kde se ovšem předpokládá a) pacient je k léčbě motivovaný a užívá lék podle instrukcí b) nebere žádné jiné drogy a psychotropní látky kromě Subutexu c) obvykle dávky postupně snižuje až na nulu a začíná abstinovat d) je v nějaké psychologické či psychiatrické péči a má tedy nějakou odbornou podporu Pak lze mluvit o léčbě. Váš přítel má mezi svými přáteli uživatele drog, protože bere drogy, nikoli naopak. Drogy se bohužel berou všude, to není omluva. Je chvvályhodné, že se chce zbavit vlivu prostředí, ve kterém se pohybuje - chápu, že to po dlouhodobém užívání je velký problém. Nicméně - být Vámi bych důrazně trvala na léčbě a rozhodně bych nepřipustila, aby se k Vám nastěhoval. Myslím, že nejprve je potřeba, aby si vyřešil problém s drogami a pak terpve je možné se nějak věnovat plánování budoucnosti Vašeho vztahu. Věřím, že je to fajn člověk, že Vás má rád, že mu chcete pomoci... Ale je potřeba si uvědomit, že se závislostí se ve vztahu žít nedá - není tam jakákoli stabilita, jistota, důvěra. Držím palce a doufám, že se situace zlepší. Pokud byste potřebovala, resp. Váš přítel, nějaké kontakty, kam se obrátit ohledně léčby, napište.