Poradte
Ada
Dobrý den tuším,že syn bere nějaké drogy.Dneska jsem mu našla opět ,nevím jak to nazvat,skleněnou trubičku nádechem hnědé barvy a také prázdné pytlíčky jak se říká na zip.Ale nebyly ničím cíti.Syn mi tvrdil,že je to na Marihuanu,ale já mu nevěřím.Stává se,že nepřijde domů i dva dny,potom jen spí a psí.Dost zhubl,někdy jí,že by snědl všecko na co přijde a někdy vůbec.Doma se strácí velké částky pěnez a věcí.Poradíte jak mám dál postupovat?Synovi je tepr 15let.Děkuju

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, podle popisu by se mohlo jednat o pervitin nebo kokain, ale rozhodně si netroufám takhle po internetu dělat nějaké závěry. V každém případě asi teď není úplně podstatné, jakou drogu to syn bere. Důležité je, že jeho chování není v pořádku, horší se jeho zdravotní stav a ztrácí se Vám peníze. Myslím, že byste si měli dát - i vzhledem k věku syna - jasná pravidla, za kterých s Vámi bude a bude využívat pohodlí domova, tedy jídlo, praní, peníze atd. Rozhodně by mu nemělo projít,že se ztrácí peníze, ani to, že dva dny nepřijde domů a Vy se o něj strachujete. Měl by znát jasná pravidla, kdy a do kolika bude chodit ven, jestli bude dostávat peníze (a pokud ano, tak rozhodně ne na drogy), jak bude přispívat k chodu domácnosti. V případě že to nebude splňovat, měl by za to nést následky, např. že nebude dostávat kapesné, nebude mít vypráno atd. Nesete za něj právní zodpovědnost, takže máte povinnost vědět, kde je, co se s ním děje i za co utrácí Vaše peníze. V jeho věku máte krajní řešení také v nedobrovolné léčbě, i když tuto variantu bych volila až na posledním místě, protože nemívá valný efekt. Nicméně byste mohli pro začátek navštívit alespoň ambulantně nějakého odborníka a v jeho přítomnosti se pokusit stanovit pravidla synova fungování doma. Rozhodně bych ho nenechávala, aby řídil Váš život a dělal si co chce, protože tím mu určitě nepomůžete. Zkuste s ním o jeho zodpovědnosti mluvit, ukázat mu, že i Vy máte svá práva na klidný život a zároveň i povinnosti, stejně jako on je musí mít.