Jak nejlépe postupovat
Radim
Dobrý den, nedávno jsem se prostřednictvím své dcery dozvěděl, že její bývalá kamarádka z dětství bere drogy, respektive byla viděna, že si je aplikuje prostřednictvím jehly. Obecně je známo, že tato slečna (16 let), chodí s chlapcem, který je narkoman a do této situace ji patrně přivedl. Chování této slečny se dle sdělení její maminky výrazně změnilo. Rozhodně odmítá ukázat ruce za účelem kontroly, je zlá, agresivní, útočná. Také začala zanedbávat školu a pod.. Nejvíce je podrážděná, právě když je vyzvána k nějakému aktu, který by aplikaci drog vyloučil. Její mamínka s ní od narození bydlí sama a otce vlastně nikdy neviděla. Rozhodně se však nejedná o žádnou sociální rodinu, spíše tedy co do pozice o normální průměr. Vše vyvrcholilo dnes ráno, kdy měla jít se svou matkou na odběr moči, načež stropila scénu, rukou rozbila okno, pořezala se a dle mého soudu tím mimo jiné kamufluje stopy po vpichu. Jedná se o dceru známé mé ženy a chceme jí tímto pomoci, ale přesně nevíme, jak postupovat v takové situaci a už vůbec ne, co přesně poradit. Její matka rozhodně nemá psychickou ani fyzickou sílu ji v tomto ohledu jakkoli někam přivést, přinutit.... Poraďte tedy prosím, jak nejlépe postupovat a tuto v dětství něžnou a hodnou dívku vrátit zpět do normálních kolejí.

Odpověděl: Jakub Minařík
Nejrozumější by bylo se zajít někam poradit. Testy, jako diagnosticý prostředek se mi jeví jako bezpředmětné, pokud to správně chápu, tak celkem je situace jasná. Stejně tak bych asi nepovažoval za nezbytné pátrat po vpiších, když mám spolehlivou informaci, že si injekčně aplikuje. Ohledně toho nápadu s policií - ono je to hodně složité, ale ono takové divadlo, které zahrnuje ne moc dobrovolný transport a pak pohovor někde v pasťáku, nebo na psychiatrii, kam se prochází skrze dveře, které může otevřit jen někdo, kdo má klíče - může mít také svůj efekt. Ale asi bych doporučoval se napřed zajít poradit. :-) Ohledně kontaktů mě napadají 2, ten první je pro to zajít se poradit asi nejrozumější. Kontaktní centrum Renarkon [Severní Morava] Moravská Ostrava, Mariánskohorská 1328/29 tel: 596638804 Psychiatrická léčebna [Severní Morava] Opava, Olomoucká 88 tel: 553695111