m**pro Jakuba M.
m*
dobrý den, jsem ve 12 týdnu těhotenství, za tu dobu jsem se několikrát opila (dejme tomu 4x, ale zas ne tak, abych si nepamatovala, padala apod.), jinak piju spíš minimálně, jednou jsem si dala pervitin a občas-tak jednou týdně jsem pokouřila trochu marihuany. Moc by mne zajímalo, jaká je PRAVDĚPODOBNOST, že by dítě bylo poškozené a také bych vás chtěla poprosit o doporučení nějaké srozumitelné literatury v této souvislosti.

Odpověděl: Jakub Minařík
Víte, pravděpodobnost hodně závisí na okolnostech, na vašem zdravotním stavu, jaké byly příměsi v pervitinu, taky třeba co jste jedla, ... Taky třeba na tom, kolik je vám let. Je toho zkrátka mnoho, co je ve hře. Osobně bych doporučoval promluvit s gynekologem, který vás má možnost vyšetřit a z větší části vyloučit možná poškození. Osobně mám zkušenost, že pokud je žena mladá, zdravá, a neužije něco opakovaně něco vysloveně teratogenního, tak v době organogeneze (tedy to je to období o kterém píšete) k vážnějším poškozením nedojde. Alespoň to je zkušenost od těch klientek, uživatelek drog, které jsem mohl vidět, resp. jejich děti. Ohledně té literatury - procházel jsem nějaké texty, ale jednak nejsou pro laiky srozumitelné, druhak jsou roztroušeny po časopisech, knihách v databasích. Asi nejrozumější je zadat heslo léky v těhotenství do googlu, podívat se na stránky www.safeembryo.cz, ...