antidepresiva a alkohol
Dobrý den, obracím se na Vás s prosbou o vyjasnění mého víceméně hypotetického problému. Ve stručnosti: již tři měsíce užívám na lékařem předepsaná antidepresiva, zoloft (sertralin), a rivotril ve snad poměrně malém množství (zoloft 50mg denně, rivotril 0,5mg denně). To, že by se tyto léky neměly kombinovat s alkoholem je samozřejmě obsahem příbalových letáků a koneckonců se to dá i očekávat a priori. Patřím k těm nepoučitelným nebo netrpělivým, kteří se napili. Ne však excesivně a ne za účelem zřídit se, spíše oslavně a společensky. Pokud by se to mělo zobecnit, bylo to především v třetím měsíci léčby zmíněnými léky a řekněme, ne více než sedmkrát a pokaždé šlo o dvě nebo tři sklenice vína, jež mi, želbohu, zachutnalo právě v tomto období. Moje otázka je takováto: mohla zmíněná kombinace vyvolat nějaké změny na mozku, případně vést k úbytku inteligence, či porušení paměti? Subjektivní pocity těchto změn mě poměrně dost znepokojují... děkuji a zůstávám s pozdravem

Odpověděl: Jakub Minařík
Kombinace těchto léků s alkoholem je spíše riziková při nadměrné opilosti, než že by způsobovala nějaké poškození mozku. Pokud se neopijete až do komatu, tak by poškození nemělo být větší, než když pijete samotný alkohol. Riziko spočívá v prohloubení tlumivého účinku, který má alkohol, resp. výše zmíněné léky na mozek. V kombinaci tlumivých látek (v tomto případě rivotril - alkohol) může dojít k útlumu dechového centra. Také může dojít k mnohem výraznější opilosti, než jakou by způsobila každá z látek sama o sobě. Zoloft zase může způsobit určitou deliberaci a tím i sklon k intenzivnějšímu užívání alkoholu. Takže doporučuju opatrnost.