dcera
hanka
Dobrý den,máme 19tiletou dceru.Asi před 6 měsíci s ní začaly problémy-záškoláctví,problémy s prospěchem.Časem velká nespolehlivost(absolutní nedodržování domluv,neschopnost vstát do školy).Už v této době jsme společně navšívili psycholožku,rozebírali situaci.Bohužel se to stále zhoršovalo,třeba dva dny nepřišla domů,pokud odešla na nějakou večerní akci (víkendy)vracela se další den večer nebo i později,celý den prospala,nakonec to skončilo neodmaturováním.V této době jsme spolu byli i v protidrogovém centru, protože jsem měla podezření, že toto chování by mohlo být v důsledku experimentu s drogami.Dcera se velice dušovala že drogy nikdy,že zná lidi na drogách a že takto by nikdy nehazardovala,ochotně souhlasila i s odběrem moči na zkoušku(nakonec se nedělal).Vždycky jsem se nechala přesvědčit a uvěřila jí.Nakonec na radu DC jsme stanovili pravidla-přes noc doma,pravidelná práce(dluží několik tisíc na telefonech),pokud ne, tak se osamostatní a bude se živit a bydlet sama.Rozhodla se odejít.Po týdnu se několikrát vracela a odcházela.Minulý týden přišla-obličej a ruce plné boláků,na rukou asi 3 vpichy.Prý to jednou vyjímečně zkusila.Vím,že to tak není a je závislá.Myslím že na pervitinu(myslím si to podle příznaků-obrovská spavost,boláky,nesouvislá mluva).Nechce se léčit ani to řešit-ona nemá problém.Udělala jsem chybu,že jsem na to nepřišla dřív,musela jsem být úplně slepá a blbá.Jsme normální rodina,dcera je inteligentní(dostala se na dvě VŠ),myslím že jsme spolu vycházeli velice dobře.Aspoň jsem si to myslela.Teď nevíme,jestli neděláme chybu,že i přes zjištění braní drog trváme na tom, že pokud nezmění své chování,nesmí být doma.Vím,že kdyby tu byla,vše bude při starém-sliby,jejich nesplnění,neustálé zjišťování kde je atd.Na druhé straně mám strach,že zapadne ještě hlouběji a nebude pro ni cesta zpět. Omlouvám se za dlouhý dotaz,nešlo to zkrátit.Tento týden jdeme i s manželem do centra Podané ruce,asi tím nic nezměníme,ale nemůžeme jen sedět a dívat se,jak se ona ničí.Děkuji.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, vím, že to pro Vás musí být hrozně těžké, ale myslím, že jste udělali to nejlepší, co v dané situaci šlo. Tím, že ji přijmete znovu domů a budete se trápit ještě pohledem na ni a neustálými dohady a nedodržováním pravidel (nemluvě např. o ztrácejících se věcech) jí rozhodně nepomůžete. Pokud potřebuje padnout až na dno (a každý má to dno trochu jinde), bude lepší když to bude dřív než později. Tím dřív zjistí, že takhle to dál nejde a že je třeba se léčit. Rozhodně nemá smysl si vyčítat, že jste neviděla její problém dřív, někdy jsou lidé schopní svou závislost tajit léta. Myslím, že navštívit Podané ruce je dobrý nápad, člověk který s Vámi nežije a viděl už mnoho podobných rodin Vám bude schopný dát jiný pohled na celou situaci a možná uvidí věci, které pro Vás zůstávají skryté. V každém případě Vás ještě čeká asi dost starostí, ale věřte, že pokud budete vůči dceři důslední, ale přitom laskaví, je to ta nejlepší cesta. Nezbývá než přát, aby se celá situace brzy obrátila k lepšímu.