jak pomoci příteli
tera
Dobrý den, přítel (35 let) před cca rokem a půl začal přes kamaráda s pervitinem. Přišla jsem na to po nějaké době, nejdřív zapiral... Nejbližší přátelé si všimli také, chtěli to s ním probrat, ale prakticky je zavrhnul. Pak přišel průšvih (velky a s důsledky pro oba) - nic jsem nevyčitala, moralně podržela a doufala, že diky tomu přestane. 2 měsice to tak i vypadalo (dlouhe pauzy, zlepšení vztahů...). Ale v posledni době znovu nezvlada. Boji se, že o mě přijde, uvědomuje si všechna rizika a důsledky, ale neodolá. Odborné pomoci se zatim brani, i když jsem ho ujistila, že mu max. pomůžu, podržím... Je introvert, dělalo by mu asi problemy o tom mluvit s "cizím člověkem, byť odbornikem. Snažím se o komunikaci, "po dobrém", občas mi i ujedou nervy, když něco prošvihne. Pak změknu, když vidim, jak je mu to lito a jsem vděčna za každy den / týden (někdy i déle), kdy je doma a v pohodě. Ale je to silnější - pry to není o prioritách, že to nemužu pochopit a stavět proti sobě na výber drogu a sebe (asi ne)... Zhošujicim faktorem je i to, že mame teď těžké pracovní problémy v podnikani -o to vic ho láká únik, stres vždy zvládal zle. Jak se mam chovat? Tlačit, přemlouvat, mluvit o tom / nemluvit, dávat najevo lásku a 100% podporu nebo naopak zvětšovat odstup, pohladit nebo dát nůž na krk? Existuje nějaka rada pro partnery? Jsme spolu 10 let, nevyhodím ho, i kdybychom se rozešli (byt je můj), ale je to zničijící... Vím, že musí chtít hlavně sám a jednoznačně se rozhodnout, ale obavám se, že zatím má pocit, že to má stále ještě pod kontrolou a až skonší stresy (zatím v nedohlednu), skončí s pervitinem - blbost... Včera se diskuze vyhrotila tím (když opět odcházel), že jsem kategoricky prohlásila, že pokud se nerozhodne pro profi pomoc, tak v sobě z čirého pudu sebezachovy utluču posledni zbytky citu a ať se mnou prostě tímto okamžikem nepočítá. Od něj jsem naopak slyšela, že přeci to, že jde "na pivo" nutně neznamená, že se sjede a že nemůžu hysterčit, kdykoliv jde ven (což je taky fakt). Teď je mi to líto a bojím se, aby se nezničilo posledni pouto, které ho drží na "normální" straně. I tak často po "tahu" odkládá návrat domů - cítí se trapně, výčitky svědomí, pak se mi "nenápadně" vyhýbá a současně se chová provinile... Ale já už prostě nevím, kudy kam. Je to skvělý člověk a je ho strašná škoda. Už se dost změnil, ale to by snad ještě časem spravilo... Díky za radu, Tera

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, neexistuje bohužel univerzálně účinný recept, jak jednat s partnerem, který bere drogy. Většinou se moc nevyplácí pouze podpůrná a chápající strategie. Je sice možné, že je teď droga silnější než on, ale to ho ještě neomlouvá a neopravňuje k tomu, aby ničil Váš vztah a pak chtěl po Vás, abyste se mu přizpůsobovala. Ve vztahu ve třech - společně s pervitinem - se dlouho spokojeně žít nedá a když ano, bude to za cenu obrovského vypětí z Vaší strany. Přítel má možná pravdu v tom, že nemůžete pochopit jeho lásku k pervitinu, ale není pravda, že byste nemohla vztah k droze a k sobě stavět proti sobě. Ony totiž proti sobě stojí - obojí jde udržovat těžko. Je to jako kdyby měl muž dvě milenky, které o sobě vzájemně vědí a chtěl, aby s ním byly obě šťastné a dělily se o něj rovným dílem. Myslím, že je úplně legitimní požadovat po něm nějakou akci, aby navštívil odbornou pomoc a začal se zabývat všemi stresy, které ho k závislosti vedou. Ještě jedna důležitá věc - pokud mu říkáte - i když třeba v afektu - že jestli nepřestane, tak Vy od něj odejdete, musíte si být jistá, že jste schopná to dodržet. Takové plané vyhrožování totiž brzy ztratí svou váhu, pokud se nebude nic dít. Pokud víte, že toho nejste schopná, vymyslete raději nějaký méně vážný důsledek, který bude mít jeho nedodržení dohody, tak abyste ho mohla vyplnit. Pokud by přítel stále odmítal pomoc, bylo by možná dobré vyhledat ji alespoň pro sebe. Myslím, že byste si v současné situaci zasloužila aby si Vás někdo vyposlechl a pomohl Vám najít cesty, jak v současné situaci postupovat.