S kým nejdříve jednat
metodička
Pracuji jako školní metodičk prevence na střední škole. V současné době se mi několikrát stalo, že se třídní učitelka či výchovná poradkyně dozvěděli, že určití žáci pravděpodobně užívají marihuanu případně i jiné nelegální drogy. Můj postup v takovém případě je, že nejdříve jednám se žákem a po dohodě s ním pak i s jeho rodiči. Paní učitelka prosazuje postup nejdříve informovat rodiče, v podstatě tak, aby to žák nevěděl, potom teprve případně jednat s ním. Nemyslím, že tento postup je lepší, prosím o názor, argumenty. Děkuji.

Odpověděl: Olina Kudová
Dobrý den, rozhodně bych Vám doporučila držet se Vašeho původního postupu. Pokud chcete dítěti opravdu pomoci, je v každém případě nejlepší zkusit promluvit nejdříve s ním. Jestliže budete kontaktovat nejdříve rodiče, můžete zásadním způsobem nalomit důvěru dítěte. Další velmi důležitou věcí je, že dítě může mít další jiné problémy, které vůbec s drogami nemusejí souviset. Budete-li kontaktovat rodiče s informací, že máte podezření, že jejich dítě užívá návykové látky, můžete situaci velmi zkomplikovat. Chcete-li mít po ruce co nejvíce argumentů, doporučuji Vám navštívit internetovou stránku www.odrogach.cz, která je zaměřena na primární prevenci. V levém menu najdete rubriku ROZHODOVACÍ HRY. Je zde uveřejněna zatím jedna hra pro pedagogy, ale právě téma, které Vás zajímá: "Co dělat v případě, že máte podezření, že Váš žák užívá návykové látky". Tato tzv. hra ukazuje celou škálu možností řešení krok po kroku a zároveň najdete u každého kroku komentář k řešení (Vámi hledané argumenty), které vyberete. Pokud byste měla zájem o další materiály věnované primární prevenci ve škole i v rodině, najdete je také na www.odrogach.cz - Internetová primární prevence nebo se můžete obrátit přímo na mě - olina@sananim.cz.