rada pro rodiče
Obracím se na vás zda je možno mi poradit jak se mám chovat ke svému synovi.Již zhruba před rokem jsem zjistila ,že kouří marihuanu dokonce jsem ho přistihla v nepěkném stavu již právě poté.Snažila jsem se s ním v dobrém promluvit a zjistit jak dlouho a zda ještě něco horšího nezkouší.Přiznal se i ke zkoušce extaze .Poté se situace trochu zklidnila,ale pravidelně o víkendech odchází a leč dříve dodržoval naše úmluvy již ted v posledních třech měsících se doma spíše nezdržuje přespavá u kamarádů čas tráví po hospůdkách a i techno párty má za sebou.Jelikož se blíží závětečné zkoužky,autoškola a vlastně další vstup do života a on má velice laxsní přístup.Odmítá se připravovat,odmítá s námi jako rodiči o všem diskutovat ba dokonce se objevily i absence ve škole začínáme být bezradní.Jeho odpovědi zní,že chce žít.Změna v chování nastala velice zvratně a zhoršuje se.Jediné co nemohu říct jeho finanční možnosti jsou velice malé a proto jsme vždy doufali,že droga v tom být nemůže.Ale den ode dne mám větší pocit že se nám vzdaluje a děje se něco nedobrého.Na záchranu školy je zatím pozdě,ale protože jsme k sobě měli vždy velice blízko ubližuje nám s manželem myšlenka,že se řítí tam odkud nemusí být tak lehké se vrátit jako to cítí asi oni.Prosím o váš názor,radu,pomoc přiznávám,že nevím jak,od kud a s čím začít .Jistotu,že bere drogy nemám,ale ta myšlenka a fakta jsou. Děkuji P.....

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, v takové situaci je nejúčinnější to, co už jste zřejmě zkoušeli - o celé věci si v klidu a otevřeně promluvit. Zeptat se ho na to, co pro něj znamená "žít", jestli si uvědomuje, že k tomu je třeba také plnit své povinnosti a někam směřovat (například dokončením školy)? Zkusit se domluvit na nějakých jasných pravidlech soužití - on od Vás může žádat například větší volnost v chození domů, na druhou stranu by měl pak ale dohody dodržovat, pomáhat doma, vydělávat si na své koníčky brigádou atd. Např. mě napadá, jesti si autoškolu platil sám, nebo jste mu ji zaplatili vy? Pokud vy, mělo by jasně zaznít, že pokud zkoušky neudělá, nedáte mu na další jízdy nebo zkoušky už ani korunu. Někdy je taková domluva dost složitá, hlavně v tomto věku, ale pokud se jí budete držet a jasně stanovíte i důsledky jejího nedodržování (pozor ale, abyste je pak byli schopni opravdu dodržet), většinou si dospívající děti poměrně rychle uvědomí, že se nemůžou jen bavit a chtít po ostatních aby se starali o sebe, ale jejich zábavu jim sponzorovali a tolerovali. Pokud byste potřebovali s někým se poradit, je dobré navštívit nějakého odborníka na drogovou problematiku, klidně i sami, bez syna. Ráda Vám zašlu kontakt, stačí jen napsat přibližnou lokalitu.