starostlivý otec
Mirek
Dobrý den vážení, prosím Vás pěkně chtěl bych od Vás radu či Váš názor. Můj syn (29) užíval několik let heroin a cca. před 1/2 rokem zahájil v krizovém centru subutexový program (denní pravidelná dávka 1mg - jsem jeho opatrovníkem těchto léků). Jsem velmi rád, že tento lék ho očividně vrátil do "běžného života". Kdysi prodělal abstinenční syndrom, který měl za následek totálního selhání organismu (zejména ledviny) a od té doby shodil zhruba 20 kilo. Jelikož ho zaměstnávám a trávím s ním převážnou část dne, vím, že se pravidelně stravuje a má zájem o dění života kolem sebe. Odboural veškeré styky s pochybnými kontakty. Vrásky mi dělá ta váha, že nemůže ani trochu nabrat (je velmi pohublý). Absolvoval veškeré zdravotní vyšetření a lékaři žádný problém neshledali. On je jediný kdo mi tu s rodiny zůstal, proto i možná s tou občasnou kontrolou to přeháním, ale dnes ráno jsem u něho našel léky Neurol 0,5mg a Diazepam 10mg. Dočetl jsem se, že tato kombinace s buprenorphinem může být životu nebezpečná. K pohovoru s ním tedy zatím nedošlo, a tak se pro jistotu ptám vás odborníků. - myslíte si, že tato kombinace může mít příčinu spojenou s váhou? - jak mu doporučit (pokud tedy má dvojí závislost) vysazení tlumivých léků? - jaká je pravděpodobnost po vysazení subutexu k relapsu? Případně jak dlouho bude muset tyto léky užívat? - bude nebo může mít tato skutečnost vliv na plod? Děkuji mnohokrát. S pozdravem Miroslav K.

Odpověděl: Jakub Minařík
Osobně bych - kdyby se jednalo o mého pacienta - trval na vysazení benzodiazepinů i za cenu zvýšení dávky subutexu. BZO se mi jeví jako mnohem riskantnější závislost než ten subutex, Ale záleží také jak je užívá, pokud je to stále, je to vážný problém. Ale pokud má například Dg. panická úzkostná porucha, tak bych asi tolik neprotestoval. Je to hodně složité. Jinak tahle kombinace by na váhui až tak zásadní vliv mít neměla. Z toho bych spíše obviňoval jiné drogy . Nebere například kokain, pervitin, nebo extázi? Ty by něco takového udělat mohli. Relaps po vysazení subutexu se může objevit. Hodně záleží na připravenosti klienta, na tom, zda se někde i třeba jen ambulantně léčí, zda přejde dop doléčování, ... Pokud však BZo užívá kontinbuelně, považoval bych relaps ze velmi pravděpodobný. S vlivem na plod je to složité. Ale obyčejně je významější, jak se chová matka dítěte. A to syn myslím nebude. Asi ještě napíšete, že?