Drogy
Dobrý den, mému synovi je 20 let, zjistila jsem, že kouří marjanu, ale jestli bere i neco víc, to nevím, Jeho chování je laxní, den tráví tím, že především spí, pak se vykoupe a odchazí jak říká ven. Dozvedela jsem se, že se pohybuje ve společnost cigánů, kteří kradou a berou drogy. Já jsem se snažila již ve školním věku o všem s ním mluvit. Máme často spollu spor, protože vidím, že se vykašlal na studium a že jeho jedinou zájmovou činností je tahleta společnost, hospoda a dikotéky. Jsem z toho tak zoufalá, protože se citím bezmocná. Od malička jsem jej vedla ke sportu a jiným zájmům, ale v dobe když jsem jej přestala doprovázet, se vším skončil. Nemohu jen tak nečine přihlížet k tomu, jek jeho cesta vede do pekla. Žádná slova a ani prosby na nej nemají žádný vliv. Sama jsem abstinent a nekuřák, nevím přoč se tohle stalo. Prosím o radu, co delat? Děkuji Olga

Odpověděl:
Dobrý den, Vaše zoufalství je pochopitelné a právě u něj bych začal. Z Vašeho popisu není možné usuzovat na to, zda váš syn bere "něco víc" nebo "jen" kouří marihuanu. Co se mi však zdá důležité, je jeho fungování doma. Pokud jsem to pochopil správně, Váš dospělý dvacetiletý syn tráví den spánkem a večery po hospodách nebo jinde, nestuduje ani nepracuje a nechá se od Vás živit. Tohle chování nápadně připomíná zneužívání rodičovské péče a vůči tomu rozhodně bezmocná nejste. Pokud chcete situaci řešit, začněte ji řešit tak, abyste se necítila zneužitá. Stanovte mu jasné hranice a podmínky za jakých spolu budete vycházet a fungovat. Nedávejte mu peníze, přestaňte ho živit, pokud pro to něco neudělá. Nemyslete jen na to, jak ochránit syna, ale začněte chránit také sebe. Zvažte i to, že by jste pro sebe vyhledala nějakou odbornou pomoc a podporu ve Vaší složité situaci. Zařízení, která se zabývají problémem drogové závislosti, mívají často také program pro rodinné příslušníky závislých. Pokud nám napíšete region, odkud jste, můžeme Vám nějaké zařízení doporučit. Kontakty můžete nalézt i na webu, např. na www.drogy-info.cz, když kliknete na mapu pomoci nebo na www.drogovyserver.cz, rubrika kontakty. Hodně štěstí.