Alkohol
Káťa
Dobrý den, hledala jsem nějaké informace na internetu a narazila jsem na Vaši on-line poradnu. Chtěla bych se přeptat : moje mamka pije hodně alkohol, vidí to celá rodina, jedná se cca o 10-15 piv denně, někdy večer v hospodě proložené nějakým tvrdším alkoholem. S ní o tom moc dobře mluvit nejde, protože neuznává sama svoji vinu. Hodně se hádá s otcem, kterému stačí málo a už se barákem ozývá velký řev. Rodiče jsou rozvedení, ale stále žijí spolu. Já jsem se od nich už odstěhovala, ale jednou za čas, když přijedu na návštěvu a vidím to, tak to bodá u srdíčka. Proto se na vás obracím. Chtěla bych poprosit o radu, jakým způsobem dát mamce najevo, aby si uvědomila, že by skutečně se svým pitím něco dělat měla. Popřípadně, kdyby se rozhodla nějak léčit, tak jak to ze začátku probíhá a kam se obrátit. Rodiče bydlí v okrese Benešov, já jsem z Prahy. Tak něco v těchto lokalitách. Předem mockrát děkuji.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, je dost těžké někoho proti jeho vůli přesvědčit, že má s alkoholem problém. Dokud ona sama neuvidí jasné následky - ztráta práce, zdravotní problémy atd. - zřejmě pro ni bude mít alkohol víc výhod než nevýhod. Zkuste se s ní bavit o tom, jak moc se cítí zodpovědná za svůj život, pokud na sebe nechá křičet a staví se do pozice oběti, je to pro ni výhodné v tom smyslu, že pak může odsunout svoji vinu za pití na manžela. Je ale jen na ní, aby situaci změnila, manžel to za ní neudělá. Nepíšete vlastně nic o tom, jak se on k jejímu pití staví, ale dovedu si představit, že to pro něj může někdy být i ospravedlnění toho, proč na ni křičí. Pokud by Vaše matka chtěla s pitím něco dělat, může se obrátit např. na AT ambulanci v Benešově: AT ambulance psychoterapie včetně skupinové, farmakoterapie, substituce Máchova 400, Benešov, 256 01 telefon: 317 756 409