Martin
Dobrý den, před osmi dny jsem se nešťastnou náhodou poranil-píchnul do prstu na ruce o pohozenou injekční stříkačku s jehlou, jednalo se o tzv.inzulinku. Jednalo se pouze o malé bodnutí, takže v ten okamžik jsem tomu nevěnoval moc pozornosti. Až později jsem se dozvěděl, že na tom místě, kde se to stalo se scházejí feťáci. Takže by mě zajímalo, kdy si zajít na vyšetření na žloutenky, popřípadě jiné inf.nemoci.Také by mě zajímalo jak dlouhou dobu je takto pohozená injekce infekční, pokud tam tedy ležela třeba 24 hodin, zda se s dobou zmenšuje riziko nákazy .Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den Martine, určitě je dobře, že se ptáte. Riziko nákazy není sice veliké, ale určitě není zcela zanedbatelné. Rozhodně bych Vám doporučila kontaktovat Vašeho praktického lékaře a domluvila bych se s ním na pravidleném testování na infekční nemoci. Možná Vás pošle přímo na okresní hygienickou stanici, která by Vás "sledovala" po dobu zhruba půl roku. Půl rok je totiž ta doba, za kterou by se případné nemoci mohly projevit. Asi nejnebezpečnější jsou virus HIV a žloutenka typu C (obě v některých případech zjistitelné právě až po půl roce), nicméně oba dva viry nemají velkou životnost a na vzduchu a slunci nepřežijí víc než pár hodin. Nicméně nemocí, kterými je možné se nakazit, je mnohem víc. Proto by byla rozumná návštěva toho praktika. Nejspíš se není čeho bát, ale jistota je jistota. Určitě byste v tuto chvíli měl myslet i na ochranu okolí před případnou infekcí (chráněný pohlavní styk, žádný kontakt s krví, žádné darování krve apod.). Kdybyste potřeboval nějaké další informace, nebojte se zavolat např. na hygienickou stanici ve Vašem krajském městě, nebo napište. S pozdravem, Gabriela Koryntová.