Jak pomoct alkoholikovi, kdyz nechce?
Mam pritelkyni, která je uz podle mně silně zavislá. Denně pije, práci nemá, tým pádem ani pojištění, léčení odmýtá, myslí si, že to zvládne sama. Její stavy jsou, že někdy už ani nevydrží sedět, natož stát, často se i pomočí, když ji nepustím domů, tak buď dělá potíže, nebo zůstane ležet pod dveřma, má tendenci se pak vysvlékat, bez ohledu na kolemjdoucí a děti. Je Slovenka, majitelka bytu ji vyhodila z bytu. Má u mně věci, nechávám ji přespat, máma se k ní moc nehlásí, a nikdo o ní nemá zájem. Mně už také docházejí síly to znášet, obzvlášť když nevím, estli já sám tu situaci nezhoršuju svým chováním, rádoby pomocí. A taktéž chci normálně žít a ne trávit čas přemýšlením, co mně dnes čeká, a jak dál?

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, v takovém případě je hrozně těžké jednoznačně poradit, co dál. Pravda je, že pravěpodobně svou pomocí jen oddalujete nevyhnutelné, a to, že Vaše přítelkyně stejně bude muset na léčení. Na druhou stranu ji možná uchráníte leckterých nepříjemností, které by ji mohly potkat, kdyby byla na ulici. Měl byste si ale jasně vymezit své hranice. Můžete jí pomoci v zařízení léčení, jeho oddalování ale moc účinné není a k tomu, Vás hodně vyčerpává. V pojištění by neměl být problém, VZP má pokud vím smlouvu se slovenskou pojišťovnou a ta také automaticky přebírá neplatiče, od kterých pak pojistné vymáhá v momentě, kdy si najdou práci. Stavy které u přítelkyně popisujete jsou rozhodně za hranicí kontrolovaného pití a myslím, že stabilizace v léčebně je přesně to, co by teď potřebovala.