Rada
Jana
Dobrý večer, jaký je, prosím Vás rozdíl mezi akutní psychozou a toxickou psychozou. Moje dcera asi po 2 letém užívání marihuany má již 2 týdny stavy, kdy slyší hlasy, neustále ji prý někdo pomlouvá a teď již 3 dny nadává na lesbičky. Začíná být agresivní a vulgární. Hulí tak 3-4x do týdne. Co to znamená psychosomatický? Děkuji moc za odpověď a prosím o radu co s tím a kam se obrátit, jsme z Prahy. Díky

Odpověděl: Jana Justinová
Toxická psychóza, narozdíl od akutní psychotické ataky, je vázána na užití drog. Objevuje se po jejich užití - většinou opakovaném - a měla by vymizet do několika týdnů po posledním užití. To je právě nejdůležitější rozdíl od psychotické poruchy. Většinou se zpočátku nedá poznat, o který případ jde a toto je hlavní kritérium. Stává se také, že toxická psychóza plynule přejde v psychotickou poruchu. Psychosomatický je označení pro somatické příznaky psychických potíží, tedy např. bolení břicha, které je ale způsobeno trémou, ne fyzickými příčinami. Co se týče Vaší dcery, rozhodně by okamžitě měla přestat kouřit marihuanu, protože tím stav jen zhoršuje a dává mu větší šanci stát se trvalou poruchou. Pak bych také co nejdříve vyhledala psychiatrickou pomoc. Je možné obrátit se např. na AT poradny, kde ordinují psychiatři, orientující se na závislosti, nebo např. na Centrum krizové intervence v rámci PL Bohnice.