aktuální údaje o DZ
Martina
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, zda-li nemáte nějaké údaje (výzkumy) o tom, které návykové látky jsou v ČR nejzneužívanější, případně kým (věkové hranice) - jde mi o procenta, přibližná. Píši totiž bakalářskou práci na téma: Vliv užívání drog na osobnost člověka a chtěla bych tam zahrnout i nějaké aktuální údaje, ale na internetu se mi je nějak nedaří najít. Jinak, kdyby jste věděli o nějakých výzkumech provedených na podobné téma, byla bych Vám velice vděčna, kdyby jste mi na ně poslali odkazy. Děkuji mnohokrát za pomoc, M.V.

Odpověděl: Bára Orlíková
Výzkumů je velmi mnoho, a většinu těch zásadnějších najdete na www.drogy-info.cz - web Národního monitorovacího střediska pro drogy a drogové závislosti. Případně doporučuji knihu Kalina, K. a kol. (2003): Drogy a drogové závislosti. Mezioborový přístup. RVKPP, Praha. Ohledně procent - pokud píšete bakalářskou práci, tak budete muset z výzkumů uvést věci přesně, nikoli jen přibližně a doložit to kvalitní literaturou. Na výše uvedeném odkazu najdete jak výzkumné zprávy, tak přehled publikací, které by Vám mohly být k užitku. Jinak - nejvíce zneužívanou drogou v ČR je marihuana, z těch rizikovějších drog především pervitin a opiáty (heroin a také čím dál více substituční látka Subutex, kterou si závislí často nelegálně opatřují na černém trhu, přestože je možné nastoupit do legitimního substitučního programu, kde dostanou Subutex předepsaný. Ovšem substituční program je vázán určitými pravidly, což pro některé z nich není akceptovatelné).