Dobrý den, z textu uvedeného na těchto stránkách jsem vyrozuměl, že plošné testování na školách je krajně nevhodné. Co ale takové pravidelné, třeba i každodenní testování u jednotlivce, o němž vím, že má s drogou problémy? Do jakých případných konfliktů se zákony bych se zde mohl jako učitel dostat? Můj dotaz tedy zní: Mohu jako učitel testovat individuálně a opakovaně? Díky za odpověď Ondřej

Odpověděl: Jakub Minařík
No, doporučil bych vám prostudovat si následující texty: http://www.odrogach.cz/index.php?p=&sess=&disp=texty&offset=112&list=112&shw=100045 http://wtd.vlada.cz/scripts/detail.php?id=4028 Ohledně testování myslím je jeden klíčový dotaz: Proč to chcete dělat? Může to být ochrana ostatních žáků. Můžete chtít uživatele drog ze školy prostě vyhodit. Můžete mít dojem, že postiženému pomůžete. Dotaz zní, zda to umíte. Mé zkušenosti hovoří spíše o tom, že takový postup je problematický. Pokud se vám podaří prokázat žákovi, že bere, nemusí to znamenat, že přestane, ale naopak, že užívání drog akceleruje. Je to celkem časté, souvisí to s externalizací problému a jeho přesunutím v tomto případě na vás. Pak jsou tu také technické otázky odběru. Budete stát na WC společně ze žákem, abyste měl jistotu, že moč je skutečně jeho? Jste schopen zajistit verifikaci konfirmačním vyšetřením, pokud výsledek bude v rozporu s tvrzením testovaného? Je to záležitost několika tisíc. A vzhledem k nastavení testů, screening, riziko falešně pozitivních výsledků, interakce s mnoha dalšími látkami, ... považuji konfirmaci za nezbytnou podmínku. Co uděláte s tím, když bude žák i po konfirmaci tvrdit, že nic neměl a někdo mu musel drogu podstrčit do jídla? Je toho celkem dost, co je ke zvážení. Vlastně jsem neodpověděl na vaši otázku. Co se týče právního rozboru, tak tam se obraťe na kolegyni Orlíkovou. Ona je nyní na dovolené, tak jsem si dovolil dotaz zodpovědět zatím z pozice lékaře.