Svéprávnost
Jitka42
Může rodič plnoleté dcery požádat o zbavení svéprávnosti, důvodem je dlouhodobá drogová závislost. Komplikace je i v tom, že závislá je diabetička (aplikuje inzulín). Nedávno byla ve stavu, kdy byla ohrožena na životě. Převezena byla do nemocnice v Praze FN na Karlově náměstí, kde ji pomohli na JIPu, avšak nebyla převezena na doléčení k odvykací kůře. Závislá slíbila, že v domácí péči bude spolupracovat, avšak ani ne po týdnu odešla, zřejmě mezi drog. závislé. Dotyčná tvrdí, že má vše pod kontrolou, jenže vždy zůstává u slibů. Rodiče jsou bezmocní a neví, jak tuto komplikovanou situaci řešit. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Váš dotaz je velmi komplikovaný, a proto by bylo nejlepší, kdybyste se obrátila na Právní poradnu A. N. O., kde se zabývají právními aspekty drogové problematiky, kontakt najdete v pravém sloupci na této stránce pod kolonkou Právní poradna. Tato služba poskytuje právní pomoc lidem, kteří se dostali do právních potíží v souvislosti s drogami i jejich rodinám a blízkým a je bezplatná. Jinak - z praxe nutno dodat, že drogová závislost až na naprosto výjimečné případy, kdy je u dotyčného přítomno další závažné psychické či somatické poškození, nebývá důvodem pro zbavení svéprávnosti. Obvykle je účinnější řešit situaci spíše jinou cestou. Rodičům drogově závislé dcery bych především doporučovala vyhledat odbornou psychologickou pomoc zaměřenou na rodinné příslušníky závislých. V Praze se mohou obrátit například na Cetrum pro péči o rodiny závislých o. s. ANIMA, více info na www.anima-os.cz.