podezření
petra
15-ti letá dcera se seznámila s novou partou a podle přízaků a chování mám pocit, že berou Extázi. Jakým způsobem si můžu ověřit, že mé podezření je správné ? Existují nějaké dostupné testy ?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den Petro, píšete, že máte podezření, že Vaše dcera bere s partou extáze. Mluvíte o příznacích a chování, které ve Vás tento pocit vyvolávají. Věřím, že o extázi ledasco víte, ale přeci jen se pokusím o krátký popis. Extáze jsou tabletky, které se zpravidla berou na tanečních parties, diskotékách a to proto, aby člověk vydržel dlouho tančit. Člověku tedy dodávají energii a navozují zpravidla příjemné stavy. Nicméně takový večírek si zpravidla vybírá svou daň, tzn. že druhý den člověk prospí a náladu má pod psa. Jenže když se na to podívám, pak po jakékoli probdělé a protancované noci může člověk vypadat stejně. Vy se ale ptáte na to, zda existují nějaké dostupné testy. Ano, existují. Koupíte je v každé větší lékárně, případně je lze objednat. Jsou to testy z moči. Můžete si koupit test na jeden drug látky, případně tzv. multipanel (stojí od 100 do 200,-). Extáze je z moči zjistitelná 2-7, v některých případech i 14 dní po posledním užití. Navíc jsou tyto testy pouze screeningové, tzn. výsledek je pouze orientační a je ovlivnitelný řadou individuálních podmínek (metabolismus člověka, množství obsažené látky apod.). Většinou tyto testy rodičům nedoporučuji. V případě, že byste se však nakonec pro testy rozhodla, určitě si předem zkuste představit, co uděláte, ať už bude výsledek positivní, nebo negativní. Přeci jen jde o něco, co zasahuje hodně hluboko do vzájemné důvěry. Kdybych Vám v tuto chvíli mohla něco doporučit, zkuste si s dcerou o svých obavách a důvodech Vašich obav promluvit. Nejde o to jí vyhrožovat, ale spíš zjistit, co o extázi ví - jaká má rizika, ale i účinky obecně, co si o jejím užívání myslí, co by dělala v případě, že by někdo z jejích přítel takovou drogu užíval apod. Sama si můžete nějaké informace o extázi nastudovat na našich stránkách (www.drogovaporadna.cz odkaz MDMA-extáze). Možná se tak dostanete i k tématu jako jsou testy. I když jsem Vám zrovna radost svou odpovědí nejspíš neudělala, protože testy nepovažuji za nejlepší řešení, budu ráda, když se na nás v případě potřeby opět obrátíte. S pozdravem, Gabriela Koryntová