alkohol u mamky
petra
Dobrý den, mám mamku 43 let a již pár let má problémy s alkoholem. Mamka je devět let rozvedená, pila již za manželství, taťka ji podváděl. Teď je již znovu vdaná a má dvouroční dcerku. Několikrát to vydržela bez alkoholu i pár měsíců. Poslední rok a půl to nezvládá. Zpočátku pila jen víno a lehčí alkohol, ale teď je to již vodka a opíjí se víc než předtím. Problém je v tom že nynější partner to snad ani nevidí, nebo nechce vidět. Je takový "dobrohloupý". Já jsem již osm let vdaná a bydlím jinde, takže na ni nemůžu dohlížet ani tam moc jezdit. mám 6tiletého a dvouměsíčního synka, takže to mi návštěvy také komplikuje. Vloni se nám ji po jednom incidentu povedlo dostat k psychiatrovi, ale byla tam jen jednou. Poté chvíli byl klid, ale teď je to opět hrozné. Pije skoro každý den. Mám strach o ni a o malou sestřičku. Bohužel se jí život řídí hodně její maminka a tatínek. Snaží se jí sice pomoci, ale vše za ní vyřizují. Za prvního manželství vše vyřizoval taťka a teď vše její rodiče. Nemá ani žádné zájmy a moc známých. Babičku se mi podařilo loni konečně přesvědčit že mamka má problém s alkoholem, ale moc to neřeší. Vše řeším sama na úkor své rodiny, svých dětí. Nevím co mám dělat, na léčení jít nechce protože jak říká nemá žádný problém. Porod mé sestry měla těžký, v šestém měsíci hodně dlouho nebylo jasné zda bude v pořádku. To dala chvíli pokoj s pitím ale jen na chvilku. Říkala jsem si že ji mateřství změní ale bez účinku. Babička se jim plete do všeho, dává najevo i co se jí nelíbí na jejím manželovi a nenechá je oba si řídit život sami. Ani mého taťku neměla ráda. Už nevím co dál. Teď mám dvouměsíčního synka a bojím se abych opět neztratila mléko jako u prvního, když jsem pořád řešila jen mamku. Je to o to horší že je to učitelka a bojím se že bude pít i ve škole. Už to i udělala. Byla jsem i za psycholožkou a ta mi řekla že bohužel víc než dělám už udělat nemůžu. že musí padnou až na dno a uvědomit si svůj problém. Mám ale strach o také o tu malou. Kdyby byla sama tak je to jiné než když tam je i sestřička. Její manžel dělá dvanáctky takže večer není třeba doma a ona se klidně opije i když se o ni musí ještě postarat. Prosím poraďte to opravdu nemůžu nic dělat? Už jsem vyzkoušela snad vše.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, bohužel psycholožka, kterou jste navštívila, měla pravdu. Dokud Vaše matka nebude chtít přestat pít, Vy jí k tomu, ještě takhle na dálku, těžko donutíte. Myslím, že jediná možnost nějaké změny je mluvit o tom s jejím manželem, hlavně o Vašich obavách o zdraví její malé dcery, a také zkusit znovu apelovat na babičku a dědečka. Pokud na ní mají takový vliv, tak ať ho namíří tímto směrem. Také se může stát, že pokud mamka bude chodit do školy podnapilá, brzy celá situace vyjde najevo a třeba kvůli tomu ztratí práci. Pak by si možná uvědomila, co všechno jí alkohol bere. Také bych se jí asi ptala na to, proč pije a jestli by nebylo účinnější řešit problémy jinak, třeba návštěvami psychologa. Jinak myslím, že byste měla polevit ve starostech o mamku, protože Váš syn Vás teď určitě potřebuje víc.