alkoholik
daho
Dobrý den, mám problém, tedy vlastně ne já, ale můj otec. Otec je alkoholik už asi třikrát podstoupil protialkoholní léčbu, od posledního léčení uplynulo zhruba 10 deset let. Vydržel nepít asi 6 let, ale v současné době už v tom zase "jede" natvrdo. Navíc k alkoholu přidává i léky na spaní (asi 6 Hypnogenů za den) a vůbec nic nejí. Za poslední dva roky měl několik úrazů, z důsledku pití (jednou zlomená ruka v ramenním kloubu a jednou zlomený krček na noze). Vždy při příchodu z nemocnice sliboval, že s pitím přestane, ale vždy se vrátil k "normálu", tedy k pití. Poslední dobou už si půjčuje na pití peníze, matka mu na ně nedává....v hospodě se vždy najde nějaký kamarád, který mu půjčí. Pije víno a pivo. Byl by nějaký způsob jak ho dostat na léčení i proti jeho vůli..? Otci bude letos 67 let, o léčení nechce ani slyšet. Já s nimi už dlouho nebydlím, ale je mi líto matky, která s ním musí žít. Když se napije, tak ji spíš psychicky vydírá a vyhrožuje. Matka se ho snaží ignorovat, ale když s někým takovým žijete ve společné domácnosti, tak to zas až tak moc dobře nejde. Sama si to dobře pamatuji, když jsem s nimi bydlela. Od mého narození, což je 30 let, se střídají dny abstinence a opilosti.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, bohužel - tedy alespoň ve Vašem případě - není moc možností, jak přimět člověka k léčení, pokud sám nechce. Je to možné pouze pokud je nebezpečný sám sobě nebo svému okolí. Máte ale pravdu, že situace, kdy kombinuje alkohol a hypnotika není dlouhodobě udržitelná ani pro něj, ani pro ostatní, hlavně pro Vaši matku. Pokud už měl několikrát úraz, je dost pravděpodobné, že se to bude opakovat. Možná právě to by ho mohlo přimět ke změně. Nemusí se hned nechat hospitalizovat, je možné, že by lépe přistoupil například na ambulantní léčbu, spojenou s antabusem. Ať už by ale podoba léčby byla jakákoli, je třeba v každém případě, aby byla dobrovolná, protože jinak nebude ani příliš úspěšná.