léčba
klara
Dobrý den,můj přítel přestal asi tak před dvěma měsíci užívat heroin a místo toho bere subutex. Problém je v tom že nevyhledá odbornou pomoc, ale subutex si kupuje na černém trhu. Poslední dobou začal dávku zvyšovat a teď bere tak 4x více než původně. Chci se zeptat co by se stalo kdyby subutex přestal brát? Je to nějak nebezpečné? Bude mít zase nutkání vrátit se k heroinu? Přítel z toho má strach, protože se ze závislosti chce dostat ale sám to nezvládá a já mu v tom pomoci také sama nemůžu. Jaké má možnosti ohledně nějaké léčby, kdy by nemusel do léčebny? Nechce přijít o práci a v léčebně už jednou byl. Je nějaká možnost při které by mohl normálně chodit do práce a zároveň se léčit s pomocí odborníků? Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Pokud Váš přítel bral heroin, tak si pravděpodobně aplikoval heroin injekčně. Pokud totéž dělá se Subutexem, který si kupuje na černém trhu a v průběhu dvou měsíců zvýšil čtyřnásobně dávku, tak skutečně nelze mluvit o tom, že se "léčí" - jeho nynější užívání je srovnatelné rizikovostí s užíváním heroinu. Přítel je možná přesvědčen, že je tato varianta lepší, ale skutečně tomu tak není. Pokud by přestal Subutex brát, tak se dostaví abstinenční příznaky, které jsou sice mírnější než u heroinu, ale mají obvykle delší trvání a zcela jistě bude mít nutkání vrátit se k heroinu. V tuto chvíli se z toho skutečně těžko dostane sám. Možnost je ovšem takováto - pokud vyhledá substituční centrum nebo odborného lékaře, který mu Subutex předepíše, tak bude mít Subutex legálně, vyjde ho to na mnohem méně peněz, bude v lékařské péči, nebude se kvůli shánění Subutexu na černém trhu muset pohybovat v drogovém prostředí, bude moci chodit do práce a bude s lékařem spolupracovat na případném postupném vysazování Subutexu a přechodu k plné abstinenci. I po vysazení Subutexu ovšem bude potřebovat nějakou ambulantní odbornou péči, jinak to těžko zvládne bez recidivy. Není to záležitost na pár týdnů, nicméně oproti současnému stavu to má rozhodně nesporné výhody a zdá se mi to jako nejlepší řešení. Pokud mi napíšete, odkud jste, tak bych Vám mohla doporučit kontakt na vhodné zařízení nebo na někoho z kolegů, kam byste se mohli obrátit. Zatím přeji hodně štěstí.