Tak nejak o vsem
OsmOM
Velice casto si procitam dotazy na drogove poradne a fandim vasi praci. Nejvice me ovsem rozesmutni dotazy rodicu, u jejichz ditete se zhorsilo chovani a prisuzuji to droze. Droga samozrejme muze v nevhodnem podpurnem prostredi (spatna parta) a pri castejsim zneuzivani negativni znaky chovani prohloubit, ovsem casto se jedna o souhru vice faktoru a hlavni merou se na spatnem chovani podili nepochopeni rodicu k projevum puberty sveho potomka a maly zajem o jeho aktivity. Bohuzel mezi lidmi koluje rozsireny mytus, ze kdyz mlady clovek experimentujici napr. s pouhou marihuanou ztrati zajmy o konicky, ktere si nekolik let udrzoval, tak za to muze ta droga. Obcas je slyset: "Od malicka hraval fotbal, ale od ty doby co huli, tak nema zadne zajmy." Vzdy jsem hodne pozoroval chovani vrstevniku a proto mohu rici, ze behem puberty vetsina lidi, at se jedna o zaprisahle abstinenty nebo ulitle experimentatory ztrati sve puvodni zajmy a jistou dobu se nachazi v obdobi hledani cinnosti, ktera by je dusevne naplnovala. Tento proces konci okolo 20 let, kdy uz se da rici, ze osobnost se pote meni uz jen velice jemne. Tohle samozrejme vite, nechci aby to znelo jako poucovani :) Ovsem prave v tomto obdobi hledani maji nekteri rodice se svymi potomky problemy a jelikoz nevedi nebo si nechteji priznat velky podil vlastni viny na spatnem chovani potomka, svali to jednoduse na drogu. Jak alibisticke! A rodic je razem cisty. "Byl slusny a bezproblemovy, zkazila ho spatna parta a drogy." Ovsem duvod, proc mlady clovek vyhledava prave takoveto vrstevniky, nevidi :/ Casto je to prave diky tomu, ze mlady clovek neciti pevne misto v rodine, jedna se s nim jako malym, neciti duveru a zaslapava se mu tak sebevedomi. V parte citi, ze o neho nekdo stoji, ze je nekdo. Uz nepotrebuje rodinu, ktera o neho nestoji, uz nebude dodrzovat stupidni dogmata, o kterych nesmi doma diskutovat. Tak vznikaji jedinci, kteri maji problem s drogami - samozrejme se to neda generalizovat, ale osobne na zaklade zkusenosti to mam tak vypozorovano. Problemem take je, ze drogy se totalnim vymyvanim mozku propaguji jako spatne, proto hierarchicky postupuji od tech nejhorsich studentu, kteri se s nimi setkavaji jako prvni (casto z duvodu rebelie) k tem lepsim. Diky tomu jsou zasvecovani do praxe lepe se chovajici mladi lide temi patologicky se chovajicimi a prejimaji nektere jejich spatne prvky chovani. Vezmete si kdyby to bylo naopak. Kdyby ti nejlepsi studenti drogove zasvecovali odshora dolu a ucili ostatni spravne uzivat - tak aby snizili mozna rizika na minimum. Kdyby jim ukazovali drogy ne jako prostredek "vysmazit se", ale hovorili o jejich moznem pouziti, jako nastroje k poznavani vlastnich dusevnich pochodu. Prostredek k utiseni bolesti, zvyseni vykonnosti, ci navozeni inspirace. Problem nasi spolecnosti je, ze nas tlaci do nejlepsich vysledku, aniz dba na zachovani zdraveho rozumu. Pohyb je jiste zdrava zalezitost, fanaticky ucitel telocviku ovsem dokaze nutit sve zaky do krkolomnych vykonu a vzbuzovat v tech, co neuspeji pocit menecennosti. Proces vzdelavani je potreba, ovsem pokud se nepristupuje ke kazdemu zaku individualne s ohledem na jeho schopnosti a cely proces je zjednodusen jen na "honeni" dobrych znamek a nasledne rozdeleni na uspesne a neuspesne, nemuzeme se pak divit, ze mladi lide tyto modely prejimaji i v oblasti drog a tahne se to s nimi i v dospelosti. Byt nejlepsi za kazdou cenu. Proto se pak "zavodi", kdo vypije co nejvice alkoholu, kdo uzil co nejvice ruznych latek apod. Protoze neexistuje zadny model uzivani techto latek. A nekteri se snazi byt nejlepsi alespon v necem. Ovsem casto doplaceji na neinformovanost a ani se nesnazi moc vzdelavat. Existuji preventivni programy na skolach, ktere rikaji o ucincich ruznych drog, ale stale jsou nastavene tak, aby spise prvokonzumenty odradily. Samozrejme nerikam, ze je to spatne (zvlaste u mladych lidi), ovsem moc dobre vime, ze drive ci pozdeji se mlady clovek s drogou (alkohol nevyjimaje) setka. A v te chvili se nachazi na zcela nezname pude. Ve skole ani v rodine se nic nedozvedel, jak se maji ruzne latky uzivat. Samozrejme poskytovani rad ohledne toho jak spravne uzivat se rovna temer nabadani k toxikomanii, takze se tohle na prednaskach nikdo moc nedovi. Od prednasejiciho policisty uz vubec ne :-) A tak jsou tu opet vrstevnici, kteri vypomuzou. Je jedno jestli maji spatne navyky - v oblasti drog a zkusenosti jsou proste nejblizsi autoritou. Takova prednaska muze mnohe osvetlit, ovsem stale se setkavam s tim, ze mladi streetworkeri (ac nemaji predsudky vuci uzivatelum) nedokazi videt drogy bez predsudku a omezi se jen na urcite informace. Ovsem drogy jsou velmi svazane s historii, psychologii, sociologii, lekarstvim, informatikou a dalsimi obory, ze pohled z jednoho ci dvou smeru bude stale velmi omezeny. A pokud predavame omezene znalosti, nemuzeme predpokladat, ze se lide nauci drogy nezneuzivat, ale nakladat s nimi tak, aby si odnaseli zazitky, ktere je nauci respektu a ohleduplnosti vuci ostatnim a prirode. Velky gulas v tom navic delaji media a organizace typu Scientologicka cirkev. Jsem rad, ze se u nas zacal vyucovat pomerne slibny obor adiktologie. Na skolach se po mnoha letech tabuizovani otevrene hovori o sexu a sexualni vychova pripravuje mlade na budouci sexualni zivot (velky vyznam to ma, pokud se o techto vecech zdrahajji hovorit rodice). Protoze i se sexem jsou spojena rizika (onemocneni, urazy :)) nechtene tehotenstvi), ovsem namisto toho, aby se vyucovala protisexualni vychova (paralela k protidrogove vychove) ucime sexualni vychovu a zmirnujeme rizika, tak aby si mladi lide mohli bez problemu uzit. Prece jen nemuzeme jit proti prirode, ze? :) Ovsem neni ctvrtou zakladni touhou menit alespon obcas sve vedomi? Co je nejlepsi - zruinovat se drogami a udelat z nich jedinou napln zivota, uzivat je vyvazene a zodpovedne jako koreni zivota a nastroj sebepoznani nebo byt zatvrzelym abstinentem, ktery kazdemu na pockani sdeluje, ze on je ten nejlepsi a nejvyrovnanejsi clovek, protoze nezkusil zadne drogy (casto to je jedina vec, za kterou se malo sebevedomi jedinci schovavaji)? O drogach se stale malo verejne mluvi bez predsudku. Monitoruji kazdy den drogy v tisku a vidim, jak novinari svou neznalosti a predpojatosti utvareji nazor verejnosti. Clanky, ktere se tykaji kriminalni cinnosti prevazuji. Pozitivnich zprav byva minimum. Lekari a policiste se setkavaji s temi nejhorsimi dusledky uzivani drog (ackoli je vetsina zpusobena jejich ilegalnim statusem a neinformovanosti) a podle toho pak take i verejnost vnima drogy. Proc nevnimame automobilismus take podle nejhorsich nehod? Proc se neodrazuji zadatele o ridicsky prukaz? A jsme zase u toho - ridit vozidlo vas nauci odbornik. Jak ridit drogy se ale bohuzel musi naucit kazdy sam. Obcas se nekdo i vyboura. Preji vam i vasim klientum co nejmene nehod a pokud uz nejaka nastala, tak hlavne rychle zotaveni :-)

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Tak nějak úplně nevím, jestli od nás něco potřebujete, zda li s námi chcete diskutovat nebo jste měl jen potřebu vyjádřit svůj názor k drogové problematice. :) Bohužel drogová problematika je jednou z oblastí, která má tendenci se stát diskutovaným tématem na všech úrovních. Ne vždy je to odborná a nezajatá diskuse - spíše převládá zobecňování, snaha problém bagatelizovat nebo naopak z něj dělat strašáka, znevažovat názory odborníků, kteří v dané oblasti pracují... a pokud se zeptáte kohokoli, tak zajisté bude vědět zcela přesně, co by se mělo dělat, aby drogový problém zmizel a obvykle to není zrovna erudovaný názor. To už je prostě úděl takovýchto témat - netýká se jen drog, ale mnoha dalších témat, ze kterých se často stává politický nástroj. Účelem této poradny je poskytovat bez ohledu na politické a jiné trendy objektivní informace o drogách.