RE: ....
terianka
Dekuji moc Báro :-) To co jste mi napsala moc pomohlo, alespoň prozatím a jsem ráda, že můj dotaz snad také zodpoví doktor.. Dnes je to druhy den (tedy už spíš třetí vzhledem k hodine, ve kterou píšu) a začalo mi být kolem deváté hodiny večer opravdu mizerně... Také nemohu spát (jak vidíte podle času).. Začala silná zimnice, bolesti hlavy, kloubů a žaludku.. k tomu nervozita a precitlivělost. Počítám však i s horším zítřkem, i když nerada :-( To co jste mi napsala zatím bezpecně sedí a tak doufám, že to nepotrvá déle než 5 dní a podaří se mi nad tou mrchou vyzrát! :-) ! Vzala jsem si acilpirin, Nos-pa, Magne B6, Thiamin a Novalgin na bolest hlavy... jsem nadopovaná a to mě trochu drží (snad to s těmi léky nepřeháním?)... Teď už snad půjdu spát a uvidím co bude zítra.. Hlavně když se mi teď podaří usnout :-( Už se těším na odpověd od doktora či od Vás Báro.. Zatím moc děkuji a budu se opět těšit. S pozdravem Tereza P.S.: Také mám obavu z opakovaných chutí na lék, které by se mohly oběvit po odeznění nejhorších abst. příznaků.. pokud přijdou, jak s nimi "zatočit" a jak to co teď vlastně nenávidím odstranit na vždy ze svého světa? Chci se zase radovat s blízkými a kamarády a být tou osobou, co jsem byla, než jsem si na lék navykla... Věřím, že se mi to podaří, nebo je tu možnost, že mě to v něčem zásadně poznamenalo??? Přeci nějaký Tralgit nemůže ukráct Terezu?!!?

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Myslím, že jste tedy asi v průběhu víkendu přestála to nejhorší. S těmi léky bych to skutečně doporučovala nepřehánět, i když ty vitamíny Vám nemohou ublížit. Ohledně těch chutí - objeví se zcela jistě. Je to průvodní jev psychické závislosti, která je v zásadě horší důsledek, než ta fyzická - z té se oklepete během pár dní. Víte, člověk se nestane jen tak z ničeho nic závislý - vždy to mnoho příčin. Obvykle je to individuálních psychických a fyzických dispozic a sociální situace, ve které dotyčný je, když začne zneužívat léky nebo brát drogy. Abyste se mohla postavit těm chutím, tak je potřeba vědět, kde máte nejstabší místa, kde jsou ty příčiny, ty problémy, které jste potřebovala vyřešit těmi léky. Protože pokud to nebudete vědět, tak ten boj s chutěmi znovu si dát, bude dost obtížný. Skoro si říkám, že by nebylo od věci využít nějakou odbornou pomoc - myslím nějaké ambulantní poradenství aspoň po prvních pár týdnů, abyste se cítila jistější a udělala si v tom trochu pořádek a naučila se ty chutě zvládat. Nevím bohužel odkud jste, ani nemám moc jiných informací o Vás... Když mi o sobě napíšete víc včetně toho, odkud jste, mohla bych Vám doporučit někoho z kolegů, kam byste se mohla obrátit, kdyby Vám bylo ouzko. Zatím držím palce. Ohledně Vaší skryté poznámky - myslím, že v tuhle chvíli je potřeba abyste se zaměřila především na sebe. O pomoci lidem, kteří mají problémy se závislostí, bych uvažovala až s odstupem měsíců nebo let... Abyste mohla pomáhat, musíte být především v pořádku Vy a mít to s těmi věcmi, které řešíte teď, srovnané. Pokud do organizace pomáhající závislým nastoupí tzv. ex-user (tedy bývalý uživatel), taková nepsaná etická norma je, že se tak stane až minimálně tři roky po absolvované léčbě. Takže nepředbíhejme... :)