marihuana
monika
Dobrý den, našla jsem u svého 15ti letého syna cigarety a sáček s marihuanou. Jak se mám zachovat? Nechci, aby věděl, že ho kontroluji, ale také to chci řešit. Jinak s ním problémy nejsou, co si domluvíme splní, ve škole se učí dobře. Děkuji za odpověď Monika

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den Moniko, děkuji Vám za dotaz. Je dobře, že se nejprve ptáte. Ne každý rodič by se takto zachoval. Bohužel odpověď není zcela jednoduchá. Vzhledem k tomu, že mohu vycházet pouze z informací, jaké jste mi poskytla, doporučila bych Vám nejprve se pokusit zjistit, co vlastně syn o marihuaně ví, co si myslí o jejím užívání a co ví o jejích účincích a rizicích. Možná budete překvapená, co všechno Vám o ní poví. Možná to bude celkem zajímavá diskuse. Můžete se postupně dostat i k tématu, jak vypadá problémové užívání marihuany a jak se mají rodiče (podle názoru Vašeho syna) v takovém případě ke svým dětem chovat. Nevím, co všechno o marihuaně víte Vy, ale když budete mít chvíli, určitě by stálo za to, něco o marihuaně vědět. Nějaké informace najdete na www.drogovaporadna.cz, případně www.drogy-info.cz. Dnes je již celkem běžné, že se děti s marihuanou setkají už na základní škole. Spousta z nich marihuanu vyzkouší a někteří s ní nějakou dobu experimentují. Nechci teď říct, že by užívání marihuany bylo vpořádku a nad kouřením Vašeho syna mávnout rukou. Přeci jenom je Vašemu synovi 15 let a jste za něj zodpovědná. Navíc jde o nelegální drogu, jejíž užívání s sebou nese řadu rizik. Na druhou stranu si podobnou zkušeností projde bez větší újmy nejeden školák. Píšete, že syn plní vše, na čem se domluvíte a ani nemá problémy ve škole. Přesto ho z nějakého důvodu kontrolujete. Nejspíš se bojíte, nebo chcete mít jistotu, že je vše v pořádku. Bohužel ho však nelze kotrolovat neustále a rozhodnutí, zda zkusit nebo nezkusit marihuanu,cigaretu,alkohol, nebo něco jiného bude vždy jen a jen na něm. V současnosti nejspíš žádné "přednášky" ani zákazy nepomohou, spíše naopak. Místo zákazů se lze domluvit na nějakých pravidlech, po jejichž porušení bude následovat třeba návštěva nějaké poradny. Ještě mě napadá, že by bylo nejspíš rozumné domluvit se na jednotném přístupu i se zbytkem rodiny. Bohužel Vám více nepomohu. Jestli Vás však napadají další otázky, klidně se na nás znovu obraťte. Kdyby jste měla pocit, že pro Vás bude přínosnější osobní setkání s odborníkem, napište odkud jste a my Vám pošleme seznam míst z Vašeho okolí, kam se můžete se svými dotazy obrátit. S pozdravem, Gabriela Koryntová.