Co mám čekat?
terianka
Začalo to kvuli bolestem zubu. Začala jsem užívat Tralgit 50 mg. Dnes je to již 3 měsíce, co ho beru nepretržitě. V počátku jsem netušila, že je silně návykový a ani mi to doktoři nesdělili. Citila jsem, že mi pomáhá i na psychyku a spánek a je mi víc než příjemný a proto jsem ho brala pak už nejen kvuli bolesti.. Měla jsem pocit, že mi dáva přesně to co postrádám a naopak. Dnes je prvni den, kdy jsem se rozhodla, že v tomto modelu života už nechci pokračovat, cítila jsem, že ho potřebuji více a dnes ráno, když mi došel, byla jsem nervozní až slovně agresivní a nakonec zoufalá z toho, že ho nemohu nijak sehnat. Uvědomila jsem si, že to začíná být horší než jsem tušila a rozhodla jsem se to sělit své matce a zavolala jsem na psychiatrii v Esetu, kde mi doktorka poradila detox nebo vydržet... Já na detox nejdu. Věřím, že to zvládnu.. Má otázka však zní: Jak dlouho mohou trvat abstinenční příznaky a co všechno mohu od náhleho vysazení Tralgitu (ze dne na den) čekat? Který z těchto dnů je nejlepší a na jak dlouhý termín se teď mám připravit? Jelikož to nebyla ještě tak dlouhá doba a mé rozhodnutí pro "život bez tralgitu" je jasné a silné, myslím, že by potíže neměly být tak hrozné a hlavně ne příliš dlouhé... počítám tak s 5ti dny max. ale mohu se mýlit. Proto bych se od vás ráda co nejvíce dozvěděla, abych věděla co si v příštích dnech počít a s čím se předem vyrovnat. Předem děkuji.. S pozdravem Tereza. (jak dalece jsem na tom se závislostí? nejsou mé obavy přehnané?)

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Ohledně některých Vašich otázek už jsme byly v kontaktu, v tuto chvíli už máte asi nejhorší příznaky za sebou. Myslím, že i přes nedlouhou dobu, po kterou jste lék užívala, se jistě jednalo o rozvíjející se závislost - vzhledem k prožívaným odvykacím tělesným příznakům (projev fyzické závislosti) a silné chuti si lék vzít (projev psychické závislosti). V tuto chvíli byste si předevšém měla dát pozor na to, abyste neužívala jiné léky (např. benzodiazepiny a jiné léky na spaní a uklidnění) pro potlačení chuti na ten předchozí - jinak byste si mohla opatřit další závislost ještě na jiném typu látky. Vzhledem k tomu, že opiáty a alkohol mají podobné účinky a působí v mozku na podobném mechanismu, bylo by nanejvýš vhodné se vyhnout i alkoholu. Také by se Vám totiž mohlo stát, že stav po požití alkoholu spustí ve větší intenzitě chutě na užití Tralgitu, případně budete pociťovat takové chutě v kocovině. Buďte na sebe opatrná. A popřemýšlejte o tom, zda by nestálo za to vyhledat nějakou ambulantní psychologickou pomoc, abyste měla nějakou podporu.